futurist
Hallå Dahlia experter!

Jag har för första gången petat ner några dahlia knölar i jorden, 6 st. för att vara helt exakt och två olika sorter. Detta var för 5 veckor sedan ungefär
3 av av dom har kommit fint och är ca 15 cm höga. Sen är det tomt i rabatten. Men igår såg jag att även en 4:e Dahlia plötsligt börjar titta upp lite försiktigt.
Tror ni att jag kan ge upp vad gäller de övriga eller hur länge behöver man vänta? Jag bor i zon 1, så det är ju inte jättekallt i jorden precis. Och jag minns inte ens vad sorterna heter, dumma glömska jag. Jag markerade vid varje knöl men lyckades skriva med en penna som inte var vattenfast...

Ja, jag får väl erkänna att det är dumt att som novis bara gräva ner knölarna i jorden utan vidare förberedelser men jag blev så förälskad i bilderna på paketet! Morfar hade Dahlia och jag tycker att de är så otroligt vackra. Och minnenena... wub.gif
Eva i Skåne
Fortsätt vänta!!!
Någon enstaka knöl kan vara helt uttorkad och inte ge något alls, men det har åtminstone inte jag varit med om bland nyköpta, så jag tror det kommer grönska snart. Olika sorter tar olika lång tid innan det tittar upp något.

Jag har varit med om att vanliga skogssniglar ätit upp det gröna efterhand som det växt. Om du tror det är så kan du sätta en halv uppklippt petflaska över knölen ett tag så de nya skotten får vara ifred.

Jag älskar också dahlior och de brukar inte svika wub.gif
marie i Tierp
ha tålamod ! Vissa sorter har INTE bråttom. SEr den ut så här skulle jag ha ett nästan oändligt tålamod...... Visserligen har den splittade toppar men ändå.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon