silas
min onde hyresvärd har precis bestämt sig för att renovera fasaden och balkongerna på vårt hus. igår (_igår_!) fick jag veta att min balkong måste vara tom under den tiden. som ni kanske förstår har jag en hel del blommor därute. klarar dom av att stå inne i mitt vardagsrum under en längre tid (dum-värden kunde inte svara på hur länge, men en eller två veckor räknade han med)? någon som har en bra idé om vad jag ska ta mig till? det är inte några jättetjusiga blommor det rör sig om, men ändå! mad.gif
Eva i Skåne
Usch, stackars dig. Jag ser framför mig en fasadrenovering med byggställningar och väv för hela fasaden. Hoppas verkligen att det inte är ett sånt stort arbete för då lär det vara mörkt även om din balkong blir färdig.

Jag förmodar att det mesta går att ha inne under några veckor, men det behöver ju ljus, så i ett fönster bore passa bäst.

Har du ingen granne med balkong åt andra hållet och som inte ska renoveras precis samtidigt, så ni kan låna plats av varandra när det behövs?
silas
grannarna har balkonger åt samma håll, så det är uteslutet. men det verkar inte hålla på och joxas med väv och sånt i alla fall, så ljuset försvinner inte. (vilken tur! har inte ens tänkt på den möjligheten tidigare). jag är mest rädd att det ska bli för torr luft för blommorna inomhus...
Jill-Ulrika
Min balkong renoverades förra sommaren. Det jäkligaste med det var att folk traskade runt på byggställningarna mitt i natten. Jag var livrädd att ha fönstret öppet och balkongen på glänt med tanke på inbrottsrisken. Särskilt eftersom exakt det hade hänt när huset mittemot renoverades mad.gif

Men jag fick ha mina blommor kvar ganska länge. Tyvärr kom det massa skräp på mina älsklingar, färgflagor, gammalt pust och damm. Så kryddorna flyttade jag in omgående.

Annars fick jag ha kvar mina blommor på balkongen ganska länge. Det var först när de skulle måla balkonggolvet och väggarna som jag flyttade in allt i lägenheten. Det var slitit. De klarade sig bra inomhus, de fick stå framför det stora fönstret i vardagsrummet.

Renoveringen var jobbig men det var det värt i år har jag en nymålad balkong och det är ju inte fy skam smile.gif
silas
men de klarade sig inomhus i alla fall? hur länge fick du ha dem inne?

har fått ha kvar mina blommor fram tills igår, när de började plocka bort räcket från balkongen...
silas
nu har jag haft blommorna inne i en vecka. fönstren är inplastade, så det kommer knappt in nån sol och det går inte att vädra i rummet där blommorna står. fröerna som jag dirketsått har förvandlats från buskiga och mörkgröna småplantor till långa och rangliga, gulgröna stänglar. humlens blad har blivit bruna i kanterna och börjat vissna. alla blommorna på smultronplantan har skrumpnat ihop. sad.gif
och värden beter sig som att det inte ens är hans problem. hur ska han kunna veta hur länge det här ska hålla på?, säger han. mad.gif
det går inte alls bra, det här.....
Jill-Ulrika
CITAT (silas @ 07-06-2005, 13:44)
nu har jag haft blommorna inne i en vecka. fönstren är inplastade, så det kommer knappt in nån sol och det går inte att vädra i rummet där blommorna står. fröerna som jag dirketsått har förvandlats från buskiga och mörkgröna småplantor till långa och rangliga, gulgröna stänglar. humlens blad har blivit bruna i kanterna och börjat vissna. alla blommorna på smultronplantan har skrumpnat ihop. sad.gif
och värden beter sig som att det inte ens är hans problem. hur ska han kunna veta hur länge det här ska hålla på?, säger han. mad.gif
det går inte alls bra, det här.....

Nej, vad trist. sad.gif
Är alla lägenhetens fönster inplastade, om inte flytta dem till de oinplastade. Jag hade mina blomster inne i ca: 3 veckor. Några av växterna blev ganska rangliga p.g.a. för lite sol men de var inte så farligt och de tog sig när de väl kom ut igen. Kanske kunde någon bekant passa dina växter hemma hos sig så länge. Varför inte fråga värden om du kan ha dem på gården ett tag? Om du hör med hyresgästföreningen så kanske de har något råd angående den trilskande hyresvärden unsure.gif
*orolig*
silas
jag ledsnade på alltihop och gick in i förnekelse ett tag. vägrade titta på eländet och låtsades som om blommorna inte fanns... men nu har jag fått flytta ut dom igen! en hel del har gått åt, fick spinn (tror jag) i min stora humlekruka. humlen verkar ha klarat sig, men underplanteringarna rök helt. renoveringen är inte slut, men plasten är borta, så jag har bestämt att jag får ha blommor på balkongen igen. under plankor och byggplast....... nåväl. man får se det från den goda sidan. nu får jag ju köpa fler blommor i alla fall (hade lite inköpsstopp tidigare, för då var det fullt...) tongue.gif
kellysblues
Råkade ut för nåt liknande förra sommaren, fick en lapp i brevlådan om att jag hade en halv vecka på mig att tömma balkongen. Så jag flyttade in allt från balkongen (hade en hylla som var monterad därute som inte var helt lätt att få in också) men det dröjde en hel vecka till innan de satte upp byggnadsställningar *på andra sidan huset*. Så jag flyttade ut allt igen, det dröjde till hösten innan de började arbeta på min sida...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon