Davidio
23-05-2005, 14:28
Jag köpte en skruvad bambu på en stormarknad för ca 1,5-2 år sedan och har odlat den i kruka efter att den fick ordentliga rötter. Nu är det dock rätt hög och jag undrar hur man ska ta hand om den. Den är drygt 130cm över jorden och har fått ett sidoskott.
skruvad bambu.... är det den som kallas lucky bamboo/lyckobambu? isåfall är det en dracaena.
om den har överlevt så länge så verkar du sköta den helt rätt.
mvh zazu
välkommen hit, förresten.
Davidio
23-05-2005, 16:21
Ja det heter nog nått sånt, har inte kvar den lappen längre. Problemet är att den börjar bli rätt vinglig. Om man beskär den, kommer den då att förgrena sig där och vart ska man beskära i så fall? Kolla bilden.
Jill-Ulrika
29-05-2005, 13:53
Kan det verkligen vara bambu? Eller Happybambu som blivit så stor
Davidio
30-05-2005, 07:58
Jodå det är bambu som jag köpt på ICA. Det var bar den spiralformade stammen och ett litet litet skott på den när den inhandlades. Jag hade den i vatten i ett antal månader och stoppade därefter ner den i jord. Jag har bara gett den näring 3-4ggr på hela växttiden men massor av vatten.
smajlizz
30-05-2005, 18:03
Wow! Jag hade en liknande en gång men den blev inte alls sådär stor!

Lyckat!!!
pisanggoreng
02-06-2005, 17:38
Jag har en som gått ett liknande öde till mötes. Den är nog snart tre år gammal och börjar blir ordentligt vinglig...
Det är INTE bambu utan en dracena som ngn nämnde tidigare. Den kallas bara för bambu av någon andelning, förmodligen för att den har en stam som liknar bambu. Men de blir säkert stora och fina.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.