Full version: Afrikansk vit lilja
Monica R
Jag har fått en Afrikansk vit lilja och skulle behöva hjälp med skötselråd.
Hur ofta ska den ha vatten? Tål den torka? Hur ska jorden vara som den ska planteras i? osv.
Kajsa
Agapanthus
Om det är denna du menar har du en bra artikel från Odla här.
Har själv en vit som jag köpte på mässan men den har aldrig blommat, lite svår tycker jag nog den är.
telli
Jag tog hem ett antal agapanthus-knölar både blå o vita från Madiera. De är nu inne på sin tredje sommar. Har dem i två stora krukor som vinterförvaras inomhus, tyvärr för varmt, men vi har inget bra utrymme som är ljust o svalt.

Hittills har det bara kommit blad inte en tillstymmelse till blomma. Jag tror att liljorna får denna sommar på sej att "visa upp nåt", annars ger jag upp.

// a
kristerh
CITAT (telli @ 24-05-2005, 09:08)
Hittills har det bara kommit blad inte en tillstymmelse till blomma. Jag tror att liljorna får denna sommar på sej att "visa upp nåt", annars ger jag upp.

// a

Mina blommor brukar komma när de står varmt o soligt, men det tar ett tag, jag har ställt ut dem redan.
krister
telli
De har stått i all sol som det funnits i två somrar och bara blad. Men som sagt, vi får se hur de tar sej i sommar.

// A
kristerh
De brukar ju kräva lite ålder oxså, jag köpte småplantor för 3 år sedan får se om de tänker blomma i år, men de äldre brukar blomma bra.
krister
telli
Krister; så du tycker att jag ska ge dem två år till på sej??? smile.gif

Vi får se, jag tycker att det är ett attans bök med att bära ut o in krukorna på vår o höst. Och sen står de på vår gästtoalett o skräpar hela vintern. Skulle önska att jag hade ett ljust o svalt ställe att vinterförvara dem, då skulle jag ha lite mer tålamod med dem!!
kristerh
CITAT (telli @ 24-05-2005, 10:35)
Skulle önska att jag hade ett ljust o svalt ställe att vinterförvara dem, då skulle jag ha lite mer tålamod med dem!!

Du kan förvara dem mörkt o svalt oxså, då går de i vila, de behöver inte ens stå svalt om du har dem inne, men en blomlampa är inte helt fel.
krister
telli
Så jordkällaren skulle funka mao??
Unni
Jag har övervintrat mina i frostfritt garage, ca 5 plus, och utan ljus. Det har gått utmärkt.

Unni
Monica R
Hur är det med gödsling?
kristerh
på vintern ingen gödsel, på sommaren ger jag vanlig blomgödsel.
krister
Ewa smålänska höglandet
Tittade på mina liljor igår
en mörkblå har två knoppar och en vit med en knopp och tre plantor som inte har blommat ännu, men hoppas då det är fjärde sommaren

/Ewa zon 4-5
Margaretha
Förra sommaren blommade mina fint efter att ha tillbringat vintern - sin första i min ägo - på den inglasade balkongen. Där är svalt men inte minusgrader.

I vår satte jag om dem och nu verkar de inte vilja blomma. Undrar om de har det för bra. De lär ju gilla att ha trångt i sina krukor.

Fast jag har inte gett upp!!! wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon