Anna G
Jag har planterat nyinköpta jordgubbsplantor i en pallkrage. På varje planta är det mellan 8-15 blommor som jag trodde skulle bli jordgubbar i år. wub.gif wub.gif Sedan läste jag att man ska knipsa av alla blommor och blomanlag för att få skörd nästa år. unsure.gif Stämmer det? Jag ville ju få äta några jordgubbar i år eftersom det finns blommor på plantorna... På samma sida stod även att man inte skulle ta sticklingar från andra, det kunde föra någon sjukdom vidare (har glömt vilken). Jag fick några sticklingar som jag har satt... Ska jag kasta dem? Jag trodde att det gick bra att ta sticklingar, moderplantorna står hos mina svärföräldrar och ger goda jordgubbar.
Fenja
Jag har aldrig tagit blommor från mina jordgubbsplantor och nog tycker jag att de växer till sig i alla fall... Men det är inte omöjligt att de kanske skulle må och utvecklas bättre om man gjorde det.
Vet du att jordgubbsplantorna är friska så finns det inget skäl att ta bort de du fått från svärföräldrarna. Risken att får sjuka plantor är större när man byter vänner emellan än när du köper friska och kontrollerade plantor i en handelsträdgård, så det är väl därför man brukar varna för att byta eller ge bort revor.
Mvh
Fenja
Anna G
Tack för svaret Fenja, då tänker jag inte ta bort mina blommor! Eftersom jag har satt 11 plantor och varje planta har ett antal blommor räknar jag kallt med att få proväta egna jordgubbar redan i sommar tongue.gif tongue.gif Ska bli gott...
l8p8
Jag har inte märkt någon större skillnad på de plantor jag klippt blommorna på och de jag sparat...

Däremot har jag varit med om att små plantor inte "orkat" göra fina bär, utan de har blivit små och knortiga.

För att förekomma eventuella invändningar kan jag ju säga att sommaren efter blev det fina bär så det var nog ingen sjukdom och andra äldre plantor fick fina bär så det bör inte ha varit kallt eller dålig pollinering heller.

Med ledning av detta kanske man ska göra någon slags kartgallring om små plantor sätter mycket blom!? huh.gif Kanske värt ett försök?

Lotta
Hille2
Jag har fått smulgubsplantor från svärfar, är det inte bra menar du? unsure.gif
SaraS
Tycker det låter helgalet att jordgubbar skulle vara så stora smittbärare att man inte skulle kunna dela?? Man förnyar ju sitt eget land med nya revplantor. Klart man inte ger bort en revbäbis från en synligt sjuk planta...?
De få sorter som finns i plantskolan kan ju sällan jämföras med de underbara gamla sorter man kan få tag i uppe i gamla norrländska trädgårdar tex.

I mina öron låter det som lobbyarbete från handelsträdgårdrna/jordgubbsförädlarna för att det är så lätt att föröka dem själva. På samma sätt som jag har hört att det är svårt att flytta rabarber... sic! wacko.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Njae lätt att föröka beror ju på vad man menar. Det finns ganska många virussjukdomar och liknande hos jordgubbar. Virussjukdomar kan visa sig som ex. sämre skörd ofta ser man inte på plantorna att de är sjuka (samma sak gäller för ex. hallon som drabbas av många olika virus och liknande). De plantorna man köper i handeln ska vara virusrensade och det innebär att man måste ha tillgång till ett laboratorium när man ska göra nya plantor utan virus.

Ska man starta ett nytt jordgubbsland och man vill ha så stora skördar som möjligt så är det alltid bra att satsa på friskt material. Är det smak och bevarande av gamla sorter som känns viktigare än att få stora skördar så kan man ju föröka upp egna plantor eller ta från släkt och vänner.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon