Dzad
Ni som sått ekollon eller som rör er runt ekar där det ligger ekollon... har de grott ännu?
Här i zon 5 har inga av mina sådda ekollon grott och jag börjar fundera att de A. inte haft det tillräckligt fuktigt/tillräckligt torrt B. Att de inte mognar i zon 5 så bra C. Jorden de är sådda i (hård som sten i vissa krukor) inte passar (om än detta bara är en mindre detalj).
Gåsis
Jag har sått ekollon som mognat i zon 7 och dom har grott. I vanlig såjord men med plastpåse över för fuktens skull. Men det är inte många som grott, en del kändes tomma när man plockade upp dem från marken.

/Åsa
mamamaggan
Tänkte att jag skulle tala hur jag fick ett ekollon att gro och t o m bli en planta.

I julas tog jag in mossa ( eller är det en lav egentligen?) till mina jularrangemang. När de blommat över tog jag bort mossan och där ( i mossan) hittade jag ett ekollon som hade grott. Satte det i en kruka och det blev en liten fin ekplanta , c:a 15 cm. Nu har jag grävt ner den ute och den verkar klara sig trots att den redan hade blad.
Dzad
Hmm. Äsch. Tycker nog att åtminstone några av mina ekollon borde ha grott, med tanke på att vissa plockades först nu i vår och de har därmed övervintrat på vanlig mark och inte i mina dåliga krukarrangemang.

Någon som säljer eller vill byta mot ekollon? Eller kan man t.o.m. köpa dem någonstans ifrån?
brittmarie
Har hittat lite om ekollon hoppas att något kan vara användbart.

Odla ett eget träd
Du kan inte bara göra figurer av de ekollon och kastanjer du hittat. Du kan även låta kastanjerna eller ekollonen gro och odla ett eget kastanjeträd eller en ek. För att få bättre överblick över processen kan du placera ollonet/kastanjen i lite våt bomullsvadd på en varm fönsterbräda under de första veckorna. Bädda in ollonet/kastanjen och titta till det/den varje dag för att se om det kommit någon liten grodd. När så är fallet kan du plantera ollonet/kastanjen i en stor kruka eller direkt i trädgården. Glöm inte att många träd, framför allt kastanjeträd, kan bli rätt så stora på tio år.

Hursomhelst skall man så eken på ett såddjup av ca 3-5 cm. Visserligen kan man så eken djupare också men då kommer skottet upp först andra eller tredje året .

Till sist några gamla tips/råd vad du kan använd de samlade ekollonen till om du inte vill odla alla:
Två kvistar som binds med en röd tråd till ett kors med lika långa delar (+) och hängs i huset, utgör ett mäktigt mot ondska. Ekollon som läggs i fönstret skyddar mot blixtnedslag. Om du fångar ett fallande eklöv kommer du inte att få några förkylningar på hela vintern. En brasa med ekved i ett hus med en sjuk person "drar bort" sjukdomen. Bär ekollon mot sjukdomar, smärta, för odödlighet, lång levnad och för att bevara ungdomlighet. Om du planterar ett ekollon när det är mörkmåne garanterar det att du får pengar inom den närmaste framtiden. Att bära ekollon ökar fruktsamheten och stärker den sexuella potensen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon