malinen
23-05-2005, 19:29
Hej!
Jag bor i södra Skåne och har några squashplantor som jag tänkte sätta ut snart. När är det läge? Vad ska det vara för lägsta temperatur?
Hörde av en bekant att en ide var att lägga svarta sopsäckar över jorden och klippa hål i dem och sen sätta ner plantorna i hålen. Är det någon som testat detta?
Susanna
23-05-2005, 20:12
Squash vill ha cirka 15 grader för att trivas, den är ganska värmekrävande. Jag odlar också i zon 1 och har haft min squash ute i två nätter nu. Men de står fortfarande i kruka så att jag kan ta in dem om det blir kallare. Här ligger nattempen på 12 grader. Handelsträdgården i närheten tycker dock att det är för tidigt för squash ännu, de börjar sälja den först om ett par veckor.
Jag har också sett och hört rådet om svarta sopsäckar men har inte testat själv. Säckarna gör att den blir varmare men stänger samtidigt ute vatten. Men om man vattnar är det ju inte något problem. De hindrar ogräs också. Alternativt kan man använda tidningar eller markduk för att få bukt med ogräs. Jag täcker med gräsklipp istället. Då tar sig vatten igenom men ogräset får det svårare. Och så ger gräsklippet näring. Squash är både närings- och vatten slukande.