Helen B
Jag upptäckte denna skada idag. Vad kan det vara?

Någon som vet? Björken är inte så fin, kanske lika bra att ta bort den? Den står dessutom på en "glömd" plats i trädgården....
Gossen Ruda
Passar på innan Cilla har vaknat. tongue.gif Det är nån form av skada på barken så saven kan läcka ut. Sen tror jag att det är olika former av mikroorganismer, svampar och dylikt, som lever av saven och gör den bruna färgen. Skadan kan väl läka men jag tror det är vanligare att den inte gör det. Du kan ju vänta och se vad som händer eller ta bort trädet, det har nog ingen framtid.
Cilla
tongue.gif Gomorron Åke.

Helen - skadan är inte dramatiskt stor för björken. Kanske är den heller inte så djup att tillväxtsskiktet kambiet förstörts i såret. Kolla i höst hur övervallningen ser ut, och skicka gärna i en bild då också!

Det vore intressant att fundera på vad som orsakat skadan. Vanligtvis ser gräsklipparskador och påkörningsskador ut så här.
Helen B
CITAT (Cilla @ 24-05-2005, 18:10)
tongue.gif Gomorron Åke.

Helen - skadan är inte dramatiskt stor för björken. Kanske är den heller inte så djup att tillväxtsskiktet kambiet förstörts i såret. Kolla i höst hur övervallningen ser ut, och skicka gärna i en bild då också!

Det vore intressant att fundera på vad som orsakat skadan. Vanligtvis ser gräsklipparskador och påkörningsskador ut så här.

Hm, kan den ha blivit påkörd av skottkärran smile.gif Björken står ganska så nära komposten och varken bilar eller gräsklippare kommer sig dit.
Vi får se hur den ser ut i höst, ska försöka att inte glömma bort den.
Tack för hjälpen så länge!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon