Full version: Flytt av klot-tujor
Unni
Hej

Jag har precis flyttat ett par stora klot-tujor. Jag vet inte exakt, men det finns risk att de stått där i typ 20 år, speciellt den ena var rätt stor.

Jag har alltså föga tro på att de klarade flytten, för jag tvingades kapa grova rötter. De stod inmed husväggen och hade stoppat in sina rötter under plattor och sement så jag kom inte åt allt. (Ok, jag blev väl lite less på att de stod så fast och blev lite brutal till slut.)

Finns det någon chans att de klarar sig? Kan man flytta sånna över huvud taget? Och hur länge kan de se gröna ut fast de är döda? (Jag tycker vintergröna växter kan "luras" lite.)

Unni
kristerh
Det tar ett tag innan de visar om de är döda, det är ju så med barrväxter,
ställ dem så att de absolut inte steks av solen ev släng en fiberduk över, ge dem massor av vatten, så kanske de klarar sig men de kommer inte att se fina ut på ett tag, du kan förvänta dig grendöd osv om de överlever.
Det är bara att vänta o se.
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon