Full version: veronica eller?
yla

ja jag vet inte vilken sort det är men vet ni kanske
massor va de o vilt växer dom smile.gif
yenny
jag är inte helt säker.... men jag har en bok om vilda växter i sverige... och jag skulle tro att det kan vara en teveronika.
yla
ja jag tänkte de me då jag såg den men slog sen i virtuella floran o blev inte säker då wub.gif
Gossen Ruda
Blommorna liknar "min" trådveronika.
amaira
Oj så många blommor! wub.gif

Att det är en veronika är utan tvekan. Ja, det vet du ju själv.

Veronikorna är lätta att känna igen, för blommorna ser likadana ut på de olika sorterna, och de är mycket typiska.

Sedan skiftar de i färg, storlek och växtsätt. Och blomningstid.

Mina allra första teveronikor har precis börjat slå ut.
Teveronikan är väl den mest kända, och kanske även mest älskade.

Ett ogräs som vi säkert snart kommer att kunna köpa i handelsträdgårdarna - och så har den flyttat in legitimt i våra trädgårdar wub.gif wub.gif wub.gif

Den bildar täta mattor med stora (i veronikasammanhang, ca centimetern) vansinnigt söta djupblå blommor.

Trädgårdsveronikan har blommat åtminstone en månad här.
Trädgårdsveronikan växer lite annorlunda än teveronikan, och bildar inte samma mattor.
Den har lika stora och vackra blommor, men ljusare blå och med vitt i.

Trådveronikan skulle jag gissa på, vad gäller din bild. Men jag är alls inte säker, inte utifrån en bild bara.

De andra veronikorna jag känner till, växer i spiror, eller är mycket mindre.

Trådveronika skulle vara häftigt! Grattis i så fall!!!

Här finns de olika veronikorna om nån är intresserad.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon