snofsan

Ett tag hade jag ovanstående Hosta i min trädgård. Jag hade en massa plantor så jag planterade dem i en vid cirkel och i mitten tronade en större klunga stormhattar.
Urtjusigt ett antal år, men det blev mer och mer trångt i mitten. Till en början ryckte jag bort blad för att stormhattarna skulle fortsätta få plats men till slut gick det inte längre. Jag var tvungen att glesa ut Hostan. sad.gif

Det var då jag upptäckte vad jag hade i min trädgård. Hostan hade bundit ihop sig i rötterna, 40 cm ung breda och lika djupa - och stenhårda. Jag fick helt enkelt inte upp dem. Inte ens bit för bit. Inte ens sedan jag slipat spaden. wacko.gif

Jag var tvungen att kalla på "mannakraft" som med spett och yxa lyckades få upp växten bit för bit. mad.gif

Tror någon att jag vill ha in en enda jäkla Hosta i trädgården idag så tror ni helt fel. Man blir inte starkare med åren och det grävjobbet kan jag vara utan hur många snygga Hostor det än finns.

Så till min fråga: Vet ni i Hostaträsket om vad som finns under ytan? unsure.gif
Cellestine
Ja , då blir det dess viktigare att tänka på dess placering - och kanske börja ansa i tid för att slippa "träsk" smile.gif
Ingen anledning till oro , det finns ju massor med växter som har kraftiga rötter.
Man får "föryngra" dom , ta bort dom stora efterhand och låta småttingarna vara kvar ,så är det med nästan allt - man får hålla efter dom för att det inte skall dra iväg både ovan jord och under.
Jag blir iallafall inte avskräckt utav det som du skriver och jag hoppas verkligen inte att någon annan blir det heller. blink.gif smile.gif rolleyes.gif
Monica M zon 4
Vi har lyckats flytta en hel del av våra hostor. Man får gräva en bra bit runt plantan och djupt ner så funkar det fint. Det brukar bli tunga klumpar! Vi fick en hosta, som var över en meter i omkrets, av en kompis. Den lyckades vi flytta med hjälp av 2 spadar, 1 spett och 1 pressening.

Hostor vill jag inte avstå från! smile.gif
amaira
Tack för info, snofsan, det visste jag inte.

Har aldrig varit förstjust i hostor, tvärtom, men börjat snegla lite på dem på senare tid. Många är ju riktigt vackra.
Vet ju att de sprider sig, men ... det gör ju allt i min trädgård.

såna där rötter vill jag i alla fall inte ha
det funkar inte i min trädgård
ska jag ha hosta får det vara "i bytta"
Gossen Ruda
Inget nytt för mig. Det gäller att hålla den på mattan för annars tar den över helt. Jag har den i rabatterna och det ingår i skötseln att hålla tillbaka tillväxten. Å andra sidan tycks den överleva det mesta. Skall man flytta den så hugger man bort bitar av rotmassan med påsittande blad och sätter på utvalt ställe, dom växer snart ihop till ett bestånd igen. Finns ingen anledning att försöka flytta hela klumpen på en gång.
kerstin z5-6
men jag delar v 3 år .. då är det inga problem
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon