LadyAdina
Jaha. Som novis och osäkert famlande i trädgårdsdjungeln har jag fått hyresgäster på mina nya New Dawn. sad.gif De ska vräkas med omedelbar verkan, men hur gör jag? Vad är det för odjur?

I toppen på flera av kvistarna sitter klungor med småkryp, vissa är gröna och vissa bruna. Är det löss? De är ett par millimeter långa och går lätt att peta bort. Vad ska jag göra åt dem? Pillra bort alla för hand eller finns det något att spruta på?
noora
Låter som löss, tycker jag. Plocka bort det värsta för hand och spraya med såpvatten - blanda 1 dl såpa (gul eller grön) i 1 liter vatten och spraya med t.ex. en blomspruta. Snåla inte med såpvattnet, och spraya även på undersidan av bladen. Lössen måste täckas av såpan för att det ska hjälpa. Du kan behöva upprepa behandlingen om ett par dagar, eftersom såpvattnet inte hjälper mot lössens ägg.

Ett kraftigare medel är såpsprit. Då häller du i 1 msk t-sprit i såpvattnet, och gör på samma sätt. Jag skulle rekommendera att du sprayar såpsprit på kvällen eller när det är mulet, eftersom växten kan få brännskador om droppar av såpspriten sitter kvar på bladen när solen ligger på. I övrigt gör du likadant som med såpvatten.
LadyAdina
Tackar! smile.gif Ska prova med den mildare varianten först. Funkar det inte provar jag ditt andra tips. Vilken tur att Odla finns så man kan få hjälp fort när man behöver! biggrin.gif wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon