Jan af Lisö
I senaste nummer av Allers Trädgård läste jag en mening som jag inte förstår och undrar om någon kan förklara, det vara något i stil med "Rhododendron kunde gödslas med Blåkorn men inte med NPK".

Jag har för mig att Blåkorn var ju NPK ??
KURT
NPK är ju inget definierat gödningsmedel. Blåkorn innehåller inte kalcium, så är Rhododendron i behov av gödsel så fungerar det med blåkorn.
vihemma
CITAT (Jan af Lisö @ 24-05-2005, 09:25)
I senaste nummer av Allers Trädgård läste jag en mening som jag inte förstår och undrar om någon kan förklara, det vara något i stil med "Rhododendron kunde gödslas med Blåkorn men inte med NPK".

Jag har för mig att Blåkorn var ju NPK ??

Hej

Du har rätt och dom har tyvärr fel i Allers för om man läser på en Blåkorn på se så står det: NPK 12-5-14.
Kruxet är väl just att ex. Rhododendron behöver rätt mängd av antingen N, P eller K.

Saxat från Bayer´s hemsida:

"NPK-gödselmedel för hela trädgården.

Ett klorfritt fullgödselmedel (max 0,4% Cl). Genom sin allsidiga och harmoniska sammansättning är Blåkorn ett idealiskt gödselmedel för trädgårdens alla växter.

DEKLARATION
N (kväve) 12 %
P (fosfor) 5 %
K (kalium) 14 %
Mg (magnesium) 1,2 %
S (svavel) 8 %
B (bor) 0,02 %
Zn (zink) 0,01 %
Mb (molybden) 0,0005 %

EGENSKAPER
Kvävet består till cirka hälften vardera av nitrat
och ammoniumkväve.
Fosforn är i sin helhet växttillgänglig.
Kalium ingår enbart i form av kaliumsulfat. "

Källa: Bayer

KURT du har rätt på den punkten att det funkar med Blåkorn.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon