Full version: Fläckar på gräs?
Jen
Detta är mitt första år som gräsmatte ägare, och den är inte vidare snygg heller, tyvärr.
Någon som vet vad jag gör åt bruna, fula fläckar i matten, de finns lite här och var...?

tacksam för alla tips!!!
Kakaduan
Hur bruna är de och är det grönt runtom? Kanske bara inte börjat växa riktigt än?

Om det är grönt runtom verkar det som om gräset sannolikt torkat och dött. Ta bort och/eller så i nya gräsfrön. Vattna, vattna, vattna.

Kakaduan
Margith
När du skriver att fläckarna finns "lite här och var" tänker jag genast, har ni eller förre gräsmatts-ägaren hund?
Rastar du hunden på gräsmattan dyker nämligen precis det här fenomenet upp smile.gif
Är det så, så har jag alltid gjort så här (ja jag har ägt både gräsmatta och hund i gott och väl 20 år tongue.gif )

Kratta fläckarna ordentligt, jag använder en kratta med smala, vassa tänder så att jag kommer ner i jorden. Sen gör inte jag nåt mer, fläckarna växer igen så småningom rolleyes.gif
Om fläckarna är väldigt stora eller om du hör till dem som inte kan tänka dig att vänta tills det växer igen av sig själv, ja, då gör du som Kakaduan skriver, så i nya gräsfrön på fläckarna.

Hoppas att du blev lite hjälpt av det här smile.gif
Margith
Jen
tack, ja, e förra ägarna hade yhund som sprang lös på gräset...
Då är han boven i pjäsen då:)

Tack för er hjälp!!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon