Lavendela
Hej allesamman!

Vad det är ljuvligt på balkongen nu! Där har jag bl a stora krukor med fikonträd, änglatrumpeter och en nektarin. Eftersom de har höga raka stammar blir det lite bart nertill i krukorna.
Vad tror ni skulle trivas där tillsammans med träden jag nämnde? Gärna blommor av nåt slag.
Balkongen är inglasad och ligger rätt i söder så det är massor med sol fram till fyratiden på eftermidagen. Hos ängeln ska det väl vara nåt som vill ha mycket 'mat' men vad som kan vara kompatibelt med fikonen kan inte jag klura ut. Hoppas ni kan!

Tack och hälsningar,
Ulrika på balkongen
Almdalen
Jag har tagetes under mina änglatrumpeter, skall vara bra mot "ohyra" larver och liknande. Fikon och murgröna kanske kan gå bra om du inte bara vill ha blommor. Du får väl testa ex Flitigalisa eller lobelia de brukar inte vara så kräsna på sitt sällskap. Sedan har jag läst att någon klok trädgårdsmänniska sa: prova det som verkar omöjligt och du skall se att det fungerar.
laugh.gif
Ingegerd
Åsa, mälardalen zon 2
Själv brukar jag plantera Snöflinga som marktäckare i krukorna. Har ett krypande växtsätt och hänger ned på sidorna, doftar lite och brukar inte vara så kinkiga. Tål även ett par minusgrader på hösten så den håller länge och blommar hela tiden.

Snöflinga säljs ofta under namnet Bacopa ute i handeln, det vetenskapliga namnet är Sutera cordata. De vita tycker jag har det tätaste och finaste växtsättet, den nya ljust lila/rosa tycker jag är lite glesare.

Man brukar ofta kunna hitta snöflinga bland sticklingarna ute i handeln eller så försöker man köpa en lite större planta nu som man klipper sticklingar ifrån, de brukar kunna rota sig bra + man kan ofta klippa ganska många sticklingar från en planta.

Vill man förena nytta med nöje så är även citrontimjan fin som marktäckare i krukor. Även den håller sig låg, har ett krypande växtsätt och hänger över kanten + plantan går att övervintra även på balkong ifall du bor i lite sydligare delar i sverige. Även citrontimjan går lätt att föröka med sticklingar. Gillar värme och sol men trivs även om den skulle skuggas av andra växter på balkongen.

Snöflinga

Citrontimjan (Thymus citriodorus aureus)
Lavendela
Tack snälla ni för tips och fina bilder!

Ulrika

PS Vad det är svårt att nypa bort fuchsiaknopparna medan plantorna växer till sig! Iiiiihhh!!!
JOLE
Jag har murreva i flera krukor, självsådda. Växer fort och blommar ymnigt med blå blommor. De är vackra, vinterhärdiga och ganska lätta att bli av med. tål sol och skugga samt klarar både mager jord och fetare förhållanden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon