Anna G
Ni verkar kunna så mycket här så jag slänger ut den här frågan även om den inte gäller trädgårdsbygge. Jag köpte en kolonistuga för ett tag sedan och jag håller på att skrapa ner färg från innertaket som är gjort av pärlspont. Den förra ägaren har målat med vanlig väggfärg över något som verkar vara linoljefärg. Resultat: färgen flagar och har spruckit. mad.gif Inte så kul att stå och skrapa för hand... Har ni något tips på hur jag kan göra för att få bort färgen? Har provat med varmluftspistol men det funkar inte. Det kommer att ta flera veckor att skrapa ner färgen med handkraft och jag börjar bli desperat nu. sad.gif sad.gif sad.gif Vill ju hellre pyssla i trädgården när det är fint väder, inte stå inomhus. Kan jag använda en liten slipmaskin? Vilken sort bör jag köpa i så fall, en planslip?
Åsa E
Det är nog enklare att sätta upp ny pärlspont.

Åsa
Malvia
Låna/hyr en högtryckstvätt, helst med hetvatten. Hetvatten och högt tryck. Färg som åndå sitter kvar efter kan man strippa av med en färglösare/borttagare.Täck växtligheten nedanför. Låt torka nån vecka innan du målar igen.
Oj, nu ser jag att du skrev innertak, ja då går ju inte det här med vatten.
Skivor nytt tak?
Anna G
Jag vill helst inte byta ut pärlsponten eftersom den är nästan 100 år gammal och är välvd ner mot väggen... Fast idag upptäckte jag att det funkade ganska bra att skrapa bort färgen med en stekspade (!!!) rolleyes.gif rolleyes.gif . Tar väl lite tid men det får jag ta.
asator
Hej!

Det finns ett jättebra forum som handlar om husreparationer m.m. Där finns det ett forum typ det här.

bygga hus

hälsningar
-asastor rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon