Pia mitt i Skåne
Kanske finns det en del här som har tänkt resa en sväng i Sverige i sommar. Det hade varit skoj att få reda på lite olika smultronställen, kanske sådant som man inte hittar i turistbroschyrerna eller någon riktig pärla som man absolut måste stanna vid.

Själv vill jag gärna rekommendera Söderåsen. Där finns Skäralid, en nationalpark med vacker natur, bokskogar och dammar, men också farliga raviner. Längst upp på åsen ligger Stenestad, en liten by med stor gemenskap. Där finns en plantskola och Mormors bod, en kaffestuga med hembakta kakor. Och massor av fågelkvitter och lugn och ro.
farbror B

Tycker att man bör se Rättvik och Siljansbygden !
Där finns otroligt vackra platser och mycket kulturella inslag.
Man ska däremot inte glömma bort Dalarna/bergslagens intressanta industrihistoria, som går att beskåda på ett antal platser främst i södra Dalarna.
Lars-Olof Arvids
I Bohuslän finns det gott om härliga naturpärlor i skärgårdsmiljö: Mjörn, Älgön, Brattön, Ramsön, Härön, Säby kile, Härmanö o s v. Mindre känt är att det också finns fina skogsområden med riktig vildmarkskänsla, som Svartedalen och Bredfjället. Där finns vandringsleder av olika längd som verkligen kan rekommenderas. Fågelskådare bör se Funneshultssjön utanför Ljungskile och Kollungerödsvattnet på Orust, förutom alla fågelupplevelser man kan få ute i skärgården förstås. Havets Hus i Lysekil och Nordens Ark på Sotenäset är två toppenfina anläggningar som man absolut inte får missa under en semester i Bohuslän! wub.gif

Olle
Susanna
Om man åker till Skåne tycker jag absolut att man ska besöka stränderna runt Borrby, Mälarhusen, Sandhammaren etc.
Och så Weibulls odlingar i Hammenhög wub.gif
Hannele
Helgen 3-5 juni kan man se femtiotal skånska trädgårdar Trädgårdsrundan.
Ophelia
I Västmanland kan jag verkligen rekommendera Strömsholm med omnejd och Billingen. Verkligen natursköna områden i den natur som jag tycker om. Strömsholm utbildar även ridinstruktörer så hästar är ett naturligt inslag i miljön. Det händer att det är olika hästevenemang. Annars finns det fina områden i mer "Bergslagsnatur" upp mot Surahammar och däråt. Finns Plantmarknaden i Lindesberg eller Åsby Trädgård i Hallstahammar om man saknar blommorna. Eller varför inte besöka fina Arboga, en sött ställe. Skanzenområdet där det går att lära sig om kanalteknik. Runtom i Hallstahammar/Kolbäckstrakten finns mycket fornlämningar och även en del gamla kyrkor och broar. Kan berätta att en diskbänksfabrik i Mölntorp har anor från Gustav Vasas tid, det smiddes nämligen spik där som användes vid slottsbygget (sägs det).
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon