Full version: akleja
Aja
Hej
Har blivit nykär i akleja, den trad. gammelrosa varienten.
Är det för sent att börja fröså sådana nu?

Har letat på alla plantskolorna run mig men inget napp på dem i kruka. Bara pastellakeleja och någon "elsa?" bla bla, men det är ju inte den jag vill ha.
Jag vill ha den äldre, torpvarianten!
Finns den i både rosa och lila?
Var kan jag, om det nu inte är för sent, få tag på fröer?

MVH Aja
kristerh
har du testat med impecta.se?

Det måste gå att så nu men blomning i år tror jag inte du får wink.gif
krister
Åsa, mälardalen zon 2
Angående fröer det kan kanske vara lite sent men visst kan det funka med fröer, fröerna ska dock kallstratifieras åtminstone någon månad och sedan tar det lite tid innan fröerna gror och förhoppningsvis lyckas man få bladrosetter som övervintrar och som blommar nästa år.

Aklejafrön gror bäst när de är färska iblad har de ganska dålig gobarhet när de ligger i påse.

Har du ingen granne, släkting, vän som har den typen av akleja i trädgården som du kan få gräva upp plantor hos, akleja brukar ju vara ganska bra på att sprida sig så har man akleja brukar man ha fullt med småplantor.

Ifall du ändå vill testa så akleja så har Rara växter ett ganska stort utbud av aklejafröer kanske någon av dessa stämmer in med den aklejan du tänker på.

http://www.raravaxter.com/
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon