*solis*
Jag behöver verkligen sy nya kjolar och även shorts till sommaren men har ännu inte fått minsta lilla inspiration till att sy sad.gif

Mina gamla kjolar och shorts är fullständigt utslitna mad.gif

Jag vill till.ex. sy långa kjolar och klänningar med mycket enkla mönster; som afrikanska kvinnor har.

Jag sitter jo hellre här eller i min skapar-fåtölj, än vid symaskinen tongue.gif

Finns det andra här som sy sina kläder?
Ewa smålänska höglandet
Sytt mina kläder sen jag var elva år wub.gif

/Ewa zon 4-5
*solis*
CITAT (Ewa smålänska höglandet @ 24-05-2005, 15:54)

/Ewa zon 4-5

Vad underbart smile.gif wub.gif
sanna
Kolla detta: gratis klädmönster!

/Sanna
titti49zon6
jag har sytt mina och mina barns kläder i massor av år
är liten till växten vilket gjort att jag sytt egna kläder sedan jag var ca 12 år rolleyes.gif
det fanns inte så roliga kläder när jag var ung,samma med skor strl.35-36
kommer ihåg när jag skulle på dans och skulle köpa pumps för att se lite längre ut wub.gif blev hänvisad till barnavd. med PLATTA SKOR mad.gif
som tur är finns det nuförtiden skor som jag gillar med och utan klack rolleyes.gif
har numer inte så mycket tid att sy-trädgårdarbetet tar det mesta tongue.gif
dessutom ar tyger,mönster och sybehör så dyra-det sista jag sydde var brudklänning till min sonhustru smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif
Hannele

/Ewa zon 4-5

Jag också, men jag slutade vid ca 18 års ålder,
sydde min egen konfirmationsklänning, jacka, byxor, allt.
myskmadra
Jag har sytt mycket förr men nu var det länge sedan.
Intressen kommer och går.
Kanske du skulle ta och sy en "vippkjol" om du har något tunt tyg typ viscose liggande. Jag har sytt flera tidigare och använt dem tills de föll sönder.
Utgå från ett mönster där kjolen är uppbyggd i SEX
våder och kroppsnära..
Förläng varje våd till önskad längd, ca halva vaden.
Förläng mönsterdelarna (varj del är identisk denandre) bredda varje våd nedtill rejält, symmetriskt.
Varje våd ska ha en nedre bredd av cirkum
25-30 cm. Eller kanske mera beroende på hur mycket tyg du har.
Sy ihop kjolen med ett blixtlås upptill och en infodring alternativt en linning.
Härlig "vipp" när man rör sig utan att vara bylsig runt midjan.
Inte vet jag om det går att begripa praktiska beskrivningar med hjälp av ord.
Kanske får jag lust att sy själv?

smile.gif
renate
Sydde mycket på 80 talet,numera är tyger och tillbehör så dyra att det knappt är lönt längre,dessutom finns det ingen tygaffär längre där jag bor.Så nu köper jag mina käder.Är ganskar kort, så jag måste alltid klipper av byxor och kjolar.
netaave
Har också sytt mycket till både mig själv, barn och barnbarn, men jag har liksom lagt av mig! ohmy.gif tongue.gif
*Felix matte*
Jag tillhör också dem som sytt, stickat och virkat både till mig själv,min familj och andra men numera är det knappast lönt att sätta sig och sy ens en kjol.. mönster och tyg kostar multum... Billigare att köpa färdigt anser jag.
ariana
Samma här förr sydde jag mycket brodera sticka men inte nu
det va före jag hitta pensel
det som va bra med att sy då sydde man ju kjolen som man ville ha den rolleyes.gif
ah56

Två av mina barnbarn med hemsydda klänningar.

Jag syr jättemycket och har precis köpt en overlockmaskin. Mest har jag sytt till barnbarnen.

För inspiration gå in på sewingpatterns en amerikansk sida med "alla" mönster
fruberglund
Sydde mycket förr men det har inte blivit av sen vi köpte huset...för mycket att göra med trädgården helt enkelt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tänkte dock börja sy lite kläder till den lille som är på väg...bebiskläder är ju hutlöst dyra!!! Har massor med tyg som ligger så det är bara mönster som fattas tongue.gif
*Felix matte*
CITAT (fruberglund @ 25-05-2005, 13:14)
Sydde mycket förr men det har inte blivit av sen vi köpte huset...för mycket att göra med trädgården helt enkelt biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Tänkte dock börja sy lite kläder till den lille som är på väg...bebiskläder är ju hutlöst dyra!!! Har massor med tyg som ligger så det är bara mönster som fattas tongue.gif

Nämen bebiskläder är ju mycket billigare nu än för 15 - 20 år sedan.
I alla fall så tycker jag att åtminstone Lindex har ett bra utbud till bra priser och så har de ju ofta rea och extraerbjudanden.
Tror nog att konkurrensen är hårdare idag och därför pressas priserna.
Inga från Närke
Har också sytt kläder när min dotter var liten till både henne och mig, men jag är inte så intresserad av det tyvärr, trots att min mamma var sömmerska självlärd.
Kan bero på att jag blev mobbad i skolan för mina hemsydda kläder, vad vet jag.
Ewa smålänska höglandet
Sytt mina kläder sen jag var elva år  :wub:

/Ewa  zon 4-5

Pratade med min 87-åriga mamma igår kväll,
hon hade sytt en sommarkjol på dagen för det var så regnigt att hon inte kunde vara ute och jobba i trädgården smile.gif

/Ewa zon 4-5
Ewa L
Sydde också väldigt mycket förr, inte minst till barnen.

Hade ett perfekt samarbete med syrran när jag växte upp. Hon är sömmerske-utbildad, medan jag har tillskärarutbildning! tongue.gif

Tycker inte heller att det lönar sig något vidare om det inte är något alldeles speciellt.
*solis*
CITAT (ah56 @ 25-05-2005, 11:45)

Två av mina barnbarn med hemsydda klänningar.

Jag syr jättemycket och har precis köpt en overlockmaskin. Mest har jag sytt till barnbarnen.

För inspiration gå in på sewingpatterns en amerikansk sida med "alla" mönster

Söta flickor i sina fina klänningar wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon