Jag har inte börjat än, det enda som står utomhus är blå bergvallmo. Den har knappt velat växa nånting alls under sin tid i garaget så det kan knappast bli värre om de får stå ute. Jag är sugen på att börja imorgon med avhärdningen, man vill ju inte börja för tidigt heller eftersom man ändå inte törs plantera ut före 7 juni. Jag funderar på att ställa plantorna i plastbackar, såna där som man kan köpa på t.ex IKEA för att ha leksaker i, och så lägga fiberduk runt och låta dem stå ute hela tiden. Eller är det att utmana ödet? Perennerna borde jag ju kunna göra så med iallafall? Jag börjar bli så trött på att ha alla dessa plantor inne och inte glömma bort att vattna varenda dag, många har vissnat redan.
Linda zVI
24-05-2005, 19:02
Jag har börjat väldigt försiktigt; dom har fått flytta ut i våran inglasade veranda. Där blir väl tempen kring 8-11 grader på natten skulle jag gissa. På dagen öppnar jag upp dörrarna så att det blir svalt därinne. Fast jag brer om dom med fiberduk på natten för att vara på den säkra sidan

, min man säger att det säkert inte behövs - så om nån dag ska jag nog testa utan. Det är ju trots allt juni snart
kerstin z5-6
24-05-2005, 19:37
Ja -det går bra nu
Jag har oxå ställt ut mina plantor på balkongen, men vi bor på andra våningen och har tegelvägg så det ska bli flera minusgradet innan det blir för kallt på balkongen.
Åsa zon 7
Yes! De växer sig ur källaren snart så de åkte ut.
Perennerna får vara ute dygnet om (på en gång, ingen avhärdning här inte

!) Sommarblommorna har åkt in och ut i några dar men nu får det räcka säger lata jag.
Har oxå tegelvägg och ca två m. ned till backen på altanen så det är riktigt gynnsamt.
CITAT (kerstin z5-6 @ 24-05-2005, 20:37)
Ja -det går bra nu
Hur många lager fiberduk börjar man med, om man nu behöver ha fiberduk alls under dagen? Idag t.ex har det ju varit 20 grader varmt. Jag tänker ha dem i skuggan till att börja med.
Jag anser att det går bra att plantera perenner nu. Ska själv plantera två nyinköpta hostor och en daglilja jag fått, i morgon.
Jag började avhärda en del idag. Har inte fiberduk på om de står i skuggan, bara om det är blåsigt. Två lager de första dagarna sedan ett lager ett par dar men sen får de klara sig utan. Jag bär inte ut och in dem, när de väl har kommit ut så får de stanna där! Plantor jag köper nu planterar jag direkt där jag ska ha dem.
Jag känner likadant angående att bära ut och in. OK, om jag ser att det blir frost så kanske jag bär in dem i garaget. Jag ska också börja avhärda imorgon förhoppningsvis, om dottern är tillräckligt pigg för att gå till dagis.
Sulawesii
26-05-2005, 17:22

Märker att jag (zon 3:are) är sent ute. Har just börjat med avhärdningen.
Om man haft ettåringen ute i två dagar på dagen, vågar man nu ha den ute under natten också (så länge det inte blir under 0 grader)?
Zon 5 alltså.
Lady Hamilton
26-05-2005, 20:00
Jag har haft mina ute dygnet runt i en vecka nu, med fiberduk största delen av dygnet. Men vi har inte haft under 5grader på natten. Men jag ser på SMHI:s prognos att det blir kallare till helgen...................
Och då tar jag nog in dem nattetid
Jag ställde ut alla mina växter i "växttältet" från Rusta idag. Hade jag haft en tanke på att bära in dem till natten innan jag bar ut dem så övergav jag den ganska snabbt, det tog över en timme att få ut alla växterna! tältet står invid husväggen på ett ställe där det endast är lite sol på morgonen och termometern visar 9 grader nu. Ett-åringarna har jag töckt över med fiberduk för säkerhets skull. Nu är det bara att hoppas att inte alltihop går och dör över natten!
Lady Hamilton
26-05-2005, 20:08

Jag tror de överlever
Kolla här
kerstin z5-6
26-05-2005, 20:12
Har haft mkt ute dygnet runt sista v nu
Ja de klarar det säkert, fast lite orolig måste man ju vara för sina små bebisar! Det är ju trots allt första avhärdningsdagen.
kerstin z5-6
26-05-2005, 20:32

Det är helt normalt
Sulawesii
27-05-2005, 11:15
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 21:04)
Jag ställde ut alla mina växter i "växttältet" från Rusta idag.
Jag tänkte också att jag skulle göra så härom dagen. Så jag gick ut i förrådet och skulle hämta det. Men det blev inget av med det....

för jag hittade bara pinnar och hyllplan..... var sjutton har plasten tagit vägen??
CITAT (Sulawesii @ 27-05-2005, 12:15)
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 21:04)
Jag ställde ut alla mina växter i "växttältet" från Rusta idag.
Jag tänkte också att jag skulle göra så härom dagen. Så jag gick ut i förrådet och skulle hämta det. Men det blev inget av med det....

för jag hittade bara pinnar och hyllplan..... var sjutton har plasten tagit vägen??
Ojdå, vad snopet! Utan plasten är det ju inte så mycket idé. Men jag tycker det är lite problematiskt iallafall med ett sånt där "leksaksväxthus" för det blir ju svinvarmt på dagarna och lika kallt som ute på nätterna. Det hade varit +46 grader därinne imorse.
Jag måste försöka spänna upp någon skuggväv men hur får man den att sitta fast när det blåser orkan ute? Jag törs inte riktigt ställa upp dörren nu heller ifall blåsten skulle få tag under plasten och svepa iväg hela härligheten.
Sulawesii
27-05-2005, 14:41
Ja, tänk om man ändå hade ett riktigt växthus..... suck....
Maria zon 6
27-05-2005, 21:47
Nu när jag läst hur ni har gjort börjar till och med jag känna mig modig!
Nu är det bestämt! Imorgon börjar jag avhärdningen utomhus och imorgon natt får mina små gröna bebisar sova i lekstugan. Ska faktiskt bli riktigt skönt att få tillbaka två källarrum - det har varit trång här hemma sista månaden...
Helen i Piteå Zon 5
27-05-2005, 22:21
Jag började härda av mina plantor för drygt 3 veckor sedan, det fanns inte plats i växthuset

Jag har massor av dessa frigolitlådor, bara att trava på varandra nattetid. Idag har jag 20 lådor ute + massor av krukor, som jag bara lägger fiberduk över nattetid. /helen
http://www.odla.nu/album/data/helen/953_p27676.jpg
Så otroligt smidigt med frigolitlådorna! Var har du köpt dem?
Jag oroar mig hela tiden för att mitt plastväxthus ska blåsa bort för det blåser ju nåt så vaaaaansinnitgt här i Piteå nu. Det började i samma sekund som jag satte ut tältet och kommer säkert att hålla på tills det blåst omkull. Nyss haglade det också.
Helen i Piteå Zon 5
28-05-2005, 19:03
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 28-05-2005, 13:00)
Så otroligt smidigt med frigolitlådorna! Var har du köpt dem?
Jag oroar mig hela tiden för att mitt plastväxthus ska blåsa bort för det blåser ju nåt så vaaaaansinnitgt här i Piteå nu. Det började i samma sekund som jag satte ut tältet och kommer säkert att hålla på tills det blåst omkull. Nyss haglade det också.
Jag tigger dom på ICA varje gång dom har haft färsk fisk i affären, men jag tror du kan fara ut till Nymans fiske coh få där också. / Helen
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.