|
LadyAdina
24-05-2005, 15:43
Detta hittade jag idag när jag tillbringade några sköna timmar i solen med att rensa blaffiga grästuvor, vildhallonskott, blad, rötter och annat skräp i rabatterna som vi ska anlägga inom kort. De växer under våra buskar i en sluttning i extremt torr och förmodligen riktigt mager jord... Planta 1, en liten smal sak:  Planta 2, en liten tuva:   Vad jag skulle vilja veta är om det är helt vanligt tråkigt ogräs som ska bort bums, eller om det är något värt att spara på? Tyckte de såg riktigt söta ut, så jag hoppas så smått att det är något vettigt!
Anna i Mjölby
24-05-2005, 15:49
Ett och tre är samma: vårfryle. Ett rätt harmlöst litet gräs (eller hur det nu var i systematiken!), som blir fina små ruggar. Jag låter mina hållas, det blir många, men är jättelätta att dra upp när man tycker att det räcker. Mycket bättre än många andra ogräs...
Tvåan är nog johannesört. Den är fin också, men enligt mig bättre på en äng än i rabatten, så de brukar ryka om jag hittar dem tidigt. Men de är ju fina när de blommar, så ibland blir de kvar...
LadyAdina
24-05-2005, 15:56
Hmm, upptäckte nu när jag gick och tittade närmare på fynden att det faktiskt är tre olika plantor. Bilden överst är en planta och bilden nederst en annan, som har lite liknande bladverk men ser inte ut att vara samma sort. De två hopfogade bilderna i mitten verkar lite mysko; bladen som står uppåt (på närbilden) ser annorlunda ut än de rankor som brer ut sig längs marken runtomkring växten...
Gossen Ruda
24-05-2005, 17:24
Bild 1 håller jag med om ser ut som vårfryle. Som tillhör tågväxterna, Juncacae. Trean kan också vara något sådant men jag känner inte till dom så bra. Tvåan vet jag inte men mina johannesört ser inte riktigt ut så. Vänta tills dom blommar.
SannaLasso
24-05-2005, 17:30
Vilka smidiga handskar - var får man tag i såna? Jag avskyr klumpiga trädgårdshandskar så jag kör oskyddat men det är ju varken bra för händer eller naglar.
CITAT (LadyAdina @ 24-05-2005, 16:43) Planta 2, en liten tuva:  På planta 2 gissar jag Studentnejlika!
LadyAdina
24-05-2005, 19:08
Tack för alla svar!!! Jag väntar tills blommor dyker upp så kan det ju bli lättare att säga bestämt.  Handskarna är helt perfekta för trädgårdsarbete! Det är faktiskt överblivna operationshandskar som min svärmor (nypensionerad sköterska på operationsavdelning) skänkt mig. Starka och tunna. De är egentligen (förstås) engångshandskar, men är man försiktig när man kränger av sig dem går de att återanvända. Har inte en susning om var man skulle kunna få tag på såna. Har dock tidigare använt blå plasthandskar som faktiskt är rätt lika dessa, när jag jobbade som städerska. Det var engångshandskar som låg i en pappförpackning (ungefär som såna där parfymerade "näsdukar") köpt hos en grossist för städmaterial. Kommer inte ihåg märket, men de var också rejäla och tålde väldigt mycket fast de var tunna. Men lika smidiga som de här var de inte!
lisselbo
24-05-2005, 19:14
Har köpt liknande handskar på ICA, av deras eget märke. Riktigt bra. mvh Marie
kristerh
24-05-2005, 19:27
Planta nr 2 tycker jag ser ut som någonslags gentiania, men jag kan hålla med om att den plantan du håller i handen på bild ser ut som studentnejlika, men bilden på "tuvan" ser inte ut som min studentnejlika. krister
Frida H
24-05-2005, 20:42
att 2:an är nån nejlika tror jag åxå. det påminner om såpnejlikor men i miniatyr
Handskarna kan man köpa på apoteket
Granngården har också..handskar alltså..
snofsan
25-05-2005, 21:59
I färgaffären brukar jag köpa sådana i 100-pack. Finns i S , M och L. Smidiga och starka är dom. Kan användas till allt möjligt kladdigt, blött eller smutsigt. ( Alcros färgaffär.) Jag tror också att mittenbilden är en nejlika, den där som sår in sig själv och bildar lite slarviga tuvor. Mina blommade inte så bra efter de första två åren så den har jag inte just nu.
2:an tror jag är Borstnejlika.
LadyAdina
26-05-2005, 06:10
Tusen tack! Ska bli spännande att se blommor när de kommer. Ska försöka få till bilder på utslagna blommor och fortsätta i den här tråden, så kanske en mer definitiv identifiering kan göras. Tack alla!
Bild två har jag också! Men jag har inte en aning om vad det är, den fanns inte i rabatterna förra sommaren när vi var nyinflyttade! Men nu finns det massor, både i och utanför rabatterna. Det kan vara min fina svärmor som har sått in det, hon strör lite frön och sätter ner lite plantor då och då...  Men hon brukar ju berätta vad hon gör, förståss...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|