pisanggoreng
24-05-2005, 15:51
Hej,
Min spenat (Matador) har växt till sig ordentligt den senaste veckan med mycket regn och höga temperaturer, och nu går den när som helst i blom. Vad ska jag göra? Skörda allt och frysa in? Förväller man då först?
Knipsa av alla blomknoppar! Sedan kan du skörda och förvälla och frysa in allt eftersom.
Mvh
Fenja
pisanggoreng
24-05-2005, 16:20
Puh, tack..!
Christoffer
24-05-2005, 18:51
Varför måste man förvälla spenaten först?
Oj, Christoffer... det vet jag inte om man måste. Har aldrig provat att frysa oförvälld. Men vanligtvis förväller man för att grönsaken ska behålla konsistens, färg och smak. Många grönsaker blir sladdriga och ganska äckliga av att frysas direkt...
Mvh
Fenja
Med nyzeeländsk spenat slipper man problem med blomning och kan skörda hela sommaren tills frosten tar den. Rekommenderas!
Men den måste förodlas och kan ta lång tid på sig innan den kommer upp.
Susanna
25-05-2005, 18:47
Fast när den väl kommer upp växer den oerhört!
Elizabeth
30-05-2005, 12:55
Jag var sen med spenatssådden så mina spenatplantor är pyttesmå. Men jag funderar redan på skördetiden. En dum fråga kanske, men jag har aldrig odlat spenat så jag måste fråga ändå. Hur skördar man spenat? Som plocksallat (allt eftersom) eller som huvudsallta (aalt på en gång)
*skäms lite men frågar ändå*
pisanggoreng
30-05-2005, 13:12
Jag tror man kan göra både och. Så har jag gjort i varje fall.
Jag brukar skörda ca 3 omgångar sen brukar spenaten blomma.
/LJ
Elizabeth
31-05-2005, 07:10
Vad brukar ni ha för avstånd mellan spenatplantorna?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.