LadyAdina
Har suttit och sökt bland gamla trådar men det känns inte som att jag hittat just det jag söker efter.

Busk"häcken" (aronian?) är gles nertill och jag vill gärna ha något på marken som dels fyller upp, dels håller ogräset och de eländiga tjocka grästuvorna borta som envisas med att göra att det ser slarvigt ut. Söker alltså en marktäckare som ska vara på ett ungefär 30 cm hög och kanske inte växa alltför explosivt åt sidorna eftersom det på ena sidan blir rabatt och på andra stenparti. Men det är inte hela världen, jag kan ju riva bort om den blir för bred och vad jag har förstått så brer marktäckarna gärna ut sig... Behöver inte blomma, och blommar den får det gärna vara i vitt, milt blått eller milt rosa (och absolut inte någon skarpt rosa ton).

Murgrönan, blir den tillräckligt hög? Kanske man kan slingra den uppför de kala stammarna på busken?
Cilla
Kolla om vintergrönan vinca minor eller major klarar zon 5. Annars är det nog i första hand tork- och kanske lite skuggtåliga marktäckare eller perenner du bör söka efter.

Det finns inte så många växter som klarar att konkurrera ut gräs, men de kan ju täcka det eller bli mer iögonenfallande så att det inte ser slarvigt ut, som du skriver. Vintergröna klarar det, skugga, är ganska torktålig och blommar i blått.
LadyAdina
Tack ska du ha!

Jag tror att det egentligen är mer som svensk zon 4 eller kanske t.o.m. 3 där, enligt hur zonerna kan skilja inom trädgården.

Du har helt rätt i att gräset behöver ju inte konkurreras ut, men döljas! Jag ska rensa bort så mycket jag kan, förstås, innan jag planterar något där, så håller det sig säkert riktigt fint ett tag åtminstone! tongue.gif

Så tack för tipset, vintergröna låter jättebra. Jag är ganska säker på att den klarar sig här, men det bör de ju veta säkert på plantskolan iaf. smile.gif
Cellestine
Om man inte vill plantera så kan man ju alltid ställa krukor under ,jag har lagt fint grus och satt dit krukor i lite olika storlekar med lite av varje och ett litet zinkfat med blommor i smile.gif
LadyAdina
Bra tips, om jag bara kan få krukorna att stå på sin plats, då buskarna står i en ganska brant sluttning! wacko.gif Men det kan verkligen vara värt att fundera på. Tack tack! biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon