SannaLasso
På tomten har jag en gammal syrénberså. Den är tät och fin, ca 2,5 m hög. Innandömet är ca 8-9 kvm och har trägolv, ser som en gammal dansbana ungefär. Man får plats med ett litet runt bord och fyra stolar.

Jag hade tänkt gallra ur och ta ner bersån lite när den blommat - just nu är den full av lila svällande blomknoppar. Helst skulle jag vilja ta ner den till ca 1,5 m åt gatan till och låta den bli successivt högre som insynsskydd mot grannen på andra sidan. Men jag antar att jag begår helgerån då. wink.gif

Jag har ingen aning om hur en gammaldags syrénberså brukade se ut. Satt man gömd där bakom två-tre metersbuskarna och kuckilurade med punchen eller kaffet? Stack kanske huvudet upp lite så man kunde se vad som hände utanför? Det verkar ju inget kul att sitta därinne utan att kunna se ut, men det kanske är det som är meningen med en berså?
Hannele
CITAT (SannaLasso @ 24-05-2005, 18:08)
Men jag antar att jag begår helgerån då.  ;)
Nej. En syrénbeså ska underhållas (inte slaktas sad.gif )
Jag skulle rensa bort gamla grenar och föryngra hela tiden genom att klippa var 3:e gren vart 3:e år.
Då blommar den hela tiden.

En mycket gammal doftande bondsdyren, som blir kal nertill efter några år mår bäst av att
klippas ner till ca 30 cm på senvintern - men man bör lämna kvar några skott som saftdragare.
Annars blir det för mycket rotskott.
SannaLasso
Tack för svar. Jag skall försöka hålla den fin även i fortsättningen, den är tät ända ner, senast har den skurits ner till ca 60 cm, men så mycket vill jag nog inte ta ner den nu.

Vet du hur pass hög den bör vara, rent "historiskt sett"? Jag skulle vilja hålla den i "rätt" höjd för ändamålet sas.
Hannele
CITAT (SannaLasso @ 24-05-2005, 18:25)
Vet du hur pass hög den bör vara, rent "historiskt sett"?

Jag har inte hittat några exakta mått, syren blir ju 2-3 meter.
I Boniers Din trädgård står det att berså bör vara minst 3 meter i diameter.
Cilla
De foton på äldre miljöer a la sekelskifte och framåt osm jag sett vittnar om höga bersåer på ca 3-4 m och att man aldrig kapade syrén på någon annan höjd än jämns marken. Man lät dem få naturlig höjd och gallrade ibland ut de äldsta stammarna, som kanske var 15-20 år eller så. Särkert gjorde man fröputsning på rikemansställen också för att försöka få mer blom året därpå.

Tätheten skötte man med bredd och antagligen med att gödsla också, så att rotskott bildades. Men att syréner alltid ska ha tät med jättestora blad ända från fotknölarna och upp i toppen och att det blir på bekostnad av blommor och buskarnas höjd, det tror jag är en modern idé.
SannaLasso
Tack Hannele och Cilla!

Jag får väl gå lite varligare fram än jag tänkt från början då. Ta ner den lite och gallra bland de gamla tjocka stammarna. Häcken är mycket tät och fin ända ner, den är drygt 1 m bred hela vägen runt golvet och har massor av rotskott i olika höjder. Från ca 50-60 cm höjd och uppåt har den fullt med stora lila blomställningar som väl börjar slå ut vilken dag som helst. Den blir nog mera lila än grön då den blommar. smile.gif

Det är nog en riktig praktberså egentligen, men liten. Det jag inte riktigt gillar är att vi nog inte kommer att vilja sitta därinne i mörkret och ensligheten - vi vill ju ha lite koll på vad som händer utanför också! rolleyes.gif
Hannele
CITAT (SannaLasso @ 25-05-2005, 20:54)
Det jag inte riktigt gillar är att vi nog inte kommer att vilja sitta därinne i mörkret och ensligheten - vi  vill ju ha lite koll på vad som händer utanför också!  :rolleyes:

Lite titthål kan ni väl fixa. smile.gif
MimE
Vi har också en gammal syrenberså som var alldeles för liten invändigt för att kunna användas vettigt.

Vad vi gjorde var att lämna kvar två sidor (dvs som ett L) orörda åt det håll där vi har insyn utifrån.
På den sida som vi tog bort lämnade vi kvar två uppstammade exemplar.

Det blev riktigt bra - lite berså-känsla kvar men äntligen användbart utrymme. De kvarvarande uppstammade bidrar till trivseln samtidigt som de inte tar stor plats. Det hade nog känts konstigt om sidan varit helt öppen.

/Mimmi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon