Full version: Auberginerecept
Jesper89
Hej!

är det någon som har några goda auberginerecept som ni skulle vilja rekommendera?
lisselbo
Fylld Aubergine

4 auberginer
2 msk olivolja
2 skivor vitt bröd
1 dl finhackad persilja
1 dl finhackad färsk oregano eller timjan
2 dl lagrad ost
citronpeppar
salt och peppar
cous-cous
1 tsk margarin
250 gram broccoli

Dela auberginerna i halvor och gröp ur dom.
Lägg sedan halvorna i en ugnsfast form.
Hacka innanmätet från auberginerna i små tärningar och lägg dom i formen.
Pensla insidan av auberginhalvorna med olja och droppa resten av oljan över den finhackade auberginen.
Stek i 175 grader i 15 min.
Kantskär och smula sönder brödet i en bunke.
Tillsätt aubergine, persilja, örtkrydda, ost, citronpeppar, salt och peppar.
Fördela fyllningen i auberginhalvorna och gratinera i 225 grader i 10-15 min.
Tillaga cous-cousen enligt anvisningen på paketet. Tillsätt margarin och blanda i lättkokt broccoli i cous-cousen.
netaave
Prova att grilla auberginskivor, salta skivorna och dra ur vätska en stund, pensla sen med valfri olja alt. grillolja, jättegott nygrillat med lite spänst kvar. Smarrigt som 17 blir det med en klick rödvinssmör på!
KURT
Ajvar:
1 st aubergine
1 st stor gul lök
2 st röda paprikor
3 klyfta(or) vitlök
1 tsk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1,5 krm chilipulver
2 msk tomatpuré
3 dl vatten
3,5 tsk vitvinsvinäger
salt och peppar (alltid vitpeppar om inget annat anges, hälsar Tina)
olja
socker

Skala auberginen och löken. Skär auberginen, paprikorna, löken och vitlöken i små bitar. Bryn aubergine, paprika, lök, vitlök och kryddor i olivolja. Blanda ner tomatpurén och låt det hela brynas i ett par minuter. Häll på vattnet och en nypa socker. Låt koka tills att grönsakerna är mjuka, ca 10 minuter.

Mixa med en stavmixer till en slät konsistens, salta och peppra. Tillsätt ev. mer kryddor och kanske lite mer vinäger.

Auberginedip

2 stora auberginer (ca 300 g styck)
2 msk citronjuice
2 vitlöksklyftor
1 msk olivolja
1/2 dl finhackad bladpersilja
1/2 dl tahini (sesampatse)
salt, peppar & ev chilipeppar

Sätt ugnen på 200°C. Pricka auberginerna med en gaffel och ugnsbaka på ett fat tills de är mjuka i ca. 35-45 minuter. Dela auberginerna och skrapa ut fruktköttet med sked. Mixa med övriga ingredienser. Smaka av med salt och peppar, chilipeppar.
mejram
Gjorde auberginepizza i går. Skivade auberginen tunnt, saltade och drog ur vätska ca 30 min. Stekte lätt i olivolja. Kavlade ut tunna pizzabottnar, fyllde med god tomatsås som kokat halva eftermiddagen, lade ut aubergineskivorna och smulade över fetaost - mums!! tongue.gif
Sulawesii
CITAT (netaave @ 24-05-2005, 22:23)
Prova att grilla auberginskivor, salta skivorna och dra ur vätska en stund, pensla sen med valfri olja alt. grillolja, jättegott nygrillat med lite spänst kvar. Smarrigt som 17 blir det med en klick rödvinssmör på!

Rödvinssmör? Har du något recept?
netaave
Jag kokar en hackad rödlök i lite (2-3 msk) rödvin till vätskan är borta och löken mjuk.
Blandar med smöret och salt & svartpeppar.
Sulawesii
Ok. Det ska jag testa i sommar!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon