bikiv
Vi har ett fasanpar i vårt koloniområde. Syntes i dag på en "ödetomt". "Ställer dom till det", eller är det bara att njuta av dessa vackra fåglar?
Klinta
Njut av dessa vackra fåglar!! Vi har matat våra fasaner hela vintern, då hade vi 3 tuppar med hönor(de samsades jättebra). Nu har vi en, ensam stor, tjock tupp med 3 (!) hönor som den har lyckats roffa åt sig. De går på vår tomt och äter bröd, ris och allt som blir över av vår mat. Kan inte tänka mig att de gör någon skada. Hoppas att få se små fasanungar i trädgården snart!!!
Rossi
Vi har massor av fasaner där vi bor. Bor i Skåne på landet. De gör ingen skada. De är bara lite förvirrade så man får passa sig när man kör bil så man inte kör över dem. De vet inte om de ska till höger eller vänster eller tvärtom.
bikiv
CITAT (Klinta @ 24-05-2005, 20:55)
De går på vår tomt och äter bröd, ris och allt som blir över av vår mat.

Då ska vi inte försöka få bort dom! Kul att ha "naturen" så nära med bara ca. 10 min till Sthlm City! Men, att mata fåglarna blir lite svårt! Runt Sthlms-trakten har vi problem med råttor, stora, feta, äckliga... För något år sedan hade en råtta tagit sig in i vår täckta kompostbehållare. För att komma ut hade den gnagt ett hål ca. 5 x 5 cm i hårdplasten.
MB1965
dom ställer inte till det men de äter upp mina vinbär.

den lokala fasantuppen går att handmata på vintern. Väldigt roligt för barnen:)
Ophelia
Jag tycker fasaner är så fina. Det spatserar runt ett gäng i området där mina föräldrar bor. Ett år fanns det en fasantupp som skulle göra upp med vilken bil som helst. Ingen bil var farlig nog eller för stor nog. Tyvärr tror vi att han mötte sin "överman", han hade alltid en viss tenden att komma springande emot en bil i full karriär. Kan nämna att han fick en ståndsmässig begravning. Andra trafikanter brydde han sig inte alls om. Rar tupp. wub.gif
bikiv
CITAT (MB1965 @ 24-05-2005, 21:23)
dom ställer inte till det men de äter upp mina vinbär.

Åh, kanske äntligen någon som uppskattar vinbären!!! Vänner och arbetskamrater vill ha dem plockade och packeterade... Fasanerna är välkomna att kalasa direkt från buskarna!

PS. Har vinbär i frysen från 2003...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon