|
Ni som har så bra fantasi kanske kunde hjälpa mig komma på nån bra avslutningspresent till min dotters tre dagisfröknar!? Hon ska byta dagis efter sommaren och kommer inte att ha dessa härliga tjejer som fröknar längre så jag skulle gärna vilja ge dem något som tack för den här tiden. Alla tips mottages tacksamt!
Ni har tydligen inte så bra fantasi som jag trodde ändå.
en klassiker: varsin chokladask, en blombukett och ett kort som dottern gjort. hoppas det hjälper någorlunda iallafall
Snöflinga
24-05-2005, 21:27
Kanske varsin liten brosch, ägg-kopp, nyckelring, ljusstake med ljus eller lite vad som helst  Tror allt blir uppskattat .....
farbror B
25-05-2005, 12:59
ett helrör och burk valium ?
CITAT (farbror B @ 25-05-2005, 13:59) ett helrör och burk valium ? Min dotter är förskollärare. Hon får allt möjligt av föräldrarna. Tydligen samlar man inte ihop till en gemensam present nu för tiden. Exempel: pocketbok, ljuslyktor, ljusstakar, choklad, vas, krukväxt mm. Ljusstakar, vaser mm kan det bli lite väl många. Varför inte Månpocket eller liknande olika så "fröknarna" kan byta inbördes om dom redan har läst boken.
Blomstertanten
25-05-2005, 13:17
Varför inte en blomstercheck ? Då kan de ju välja själva och få något som dom verkligen vill ha.
Lite lyxigt kaffe, te, choklad, marmelad...
mamamaggan
25-05-2005, 14:16
Vet inte om du hade tänkt en sak som de kan ha kvar men annars kanske ett presentkort till någon " aktivitet" . Kanske något där de blir lite ompysslade , någon form av massage t ex . Finns för både hela kroppen alt delar av kroppen .
netaave
25-05-2005, 16:47
CITAT (mamamaggan @ 25-05-2005, 15:16) Vet inte om du hade tänkt en sak som de kan ha kvar men annars kanske ett presentkort till någon " aktivitet" . Kanske något där de blir lite ompysslade , någon form av massage t ex . Finns för både hela kroppen alt delar av kroppen .  Precis vad jag tänkte skriva. Jag är ju förskollärare själv och det bästa i present från föräldrar jag/vi fått var en gång när alla föräldrar tillsammans med vår poolfröken tog hand om barngruppen en eftermiddag och vi fick "ledigt" för att gå på ansiktsbehandling och lunch på restaurang. Man blir ganska sliten när man jobbar på dagis och att så här års få slippa grusiga galonisar och kladdiga luncher känns fantastiskt lyxigt. Detta kräver ju dock att alla föräldrar är med på det och även föreståndarens tillåtelse. Är du ensam som ska ge något så ge presentkort så kan var och en göra/köpa det dom vill ha.
Inga från Närke
25-05-2005, 22:56
Har de trädgård så köp en liten perennaväxt till var och en så blir de påminda i många år om dina barn.
netaave
26-05-2005, 08:36
CITAT (Inga från Närke @ 25-05-2005, 23:56) Har de trädgård så köp en liten perennaväxt till var och en så blir de påminda i många år om dina barn. När min egen dotter tog "dagistenten" gjorde vi mössor av hink och spade till den gruppen. Vi gav ett äppelträd till dagisgården, så att alla barn fick del av presenten.
Är förskollärare och har fått olika presenter genom åren. Det jag upskattade mest var nog när vi fick en kudde och en bok. Har kvar kudden som jag nu har i min soffa. Kul med något man kan använda. Fick en mugg en gång som säkert var handgjord men inte praktisk att dricka ur. Den står i skåpet. Några kollegor fick en utekväll med middag och dans. Då hade föräldrarna skramlat ihop tillsammans.
Satsa på något som man kan ha nytta av. Blommor kan vara bra, men då måste man veta hur de bor och att de ska vara hemma. Fick en fin stor blomma en gång, men jag var ju borta på sommaren och hade inte så mycket glädje av den.
lena:-)
26-05-2005, 19:33
Åh, även en dagisfröken uppskattar en flaska vin !
jo, det kan de göra.. men det är inte alla som gör det heller. Jag fick en när jag var ganska ny. Men jag har varit försiktig med alkohol eftersom jag har dåliga erfarenheter så jag gav bort min. Men nu skulle jag nog uppskatta det.
Nu har det löst sig av sig självt. Blev kontaktad av en annan mamma som dragit igång en insamling på 100 kronor var som ska gå till en SPA-behandling åt var och en av fröknarna. Det var ju en jättebra present och skönt att det löst sig också. Det blir ju helt klart lite exklusivare gåvor när man går samman allihop.
ja, det blir nog uppskattat. Det är ju något man behöver och även om man inte har det kvar så har man ju ett skönt minne. Sånt glömmer man inte!
Jag är också en dagis...öhh... harkel... host host... fröken.. Äh.. Barnskötare är jag. Och jag skulle uppskatta massage för min stela rygg.. Alla lyft har satt sina spår. Sen skulle jag givetvis uppskatta en bärbuske eller träd. Eller varför inte en jumboflaska Whiskey?
netaave
26-05-2005, 22:26
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 20:44) Nu har det löst sig av sig självt. Blev kontaktad av en annan mamma som dragit igång en insamling på 100 kronor var som ska gå till en SPA-behandling åt var och en av fröknarna. Det var ju en jättebra present och skönt att det löst sig också. Det blir ju helt klart lite exklusivare gåvor när man går samman allihop. Det blir ju kanon *tummen upp* Hälsa kollegorna där uppe i norr!
netaave
26-05-2005, 22:30
CITAT (Tjosan @ 26-05-2005, 22:01) Jag är också en dagis...öhh... harkel... host host... fröken.. Äh.. Barnskötare är jag. Och jag skulle uppskatta massage för min stela rygg.. Alla lyft har satt sina spår. Sen skulle jag givetvis uppskatta en bärbuske eller träd. Eller varför inte en jumboflaska Whiskey?  Så en barnskötare är inte dagisfröken då? Nu nedgraderar du väl dig själv! Vad jag vet gör vi så gott som samma jobb även om vi har lite mer utbildning och som det så vackert heter "Det pedagogiska ansvaret" Under mina 30 år på olika förskolor har jag jobbat ihop med väldigt många barnskötare som varit bättre än vissa förskollärarkolleger, det är inte alltid som utbildning lönar sig.
Hannele
26-05-2005, 22:34
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 20:44) Blev kontaktad av en annan mamma som dragit igång en insamling på 100 kronor var Snåla jag tycker att det var väldigt mycket pengar! Tänk när man har fler barn, alla dessa resor, nya kläder... suck.
CITAT (Hannele @ 26-05-2005, 23:34) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 20:44) Blev kontaktad av en annan mamma som dragit igång en insamling på 100 kronor var Snåla jag tycker att det var väldigt mycket pengar! Tänk när man har fler barn, alla dessa resor, nya kläder... suck.  För mig känns det inte som någon stor utgift, jag skulle garanterat ha lagt mycket mer pengar om jag skulle ha köpt själv. Men jag kan förstå att många tycker det drar iväg och det kommer jag antagligen tycka själv också om några år. Detta är den första dagispresenten. Jag kan känna lite ångest över att det verkar ha blivir så upphaussat detta med presenter hit och dit. Det verkar som att _alla_ ger present till _alla_ dagisfröknar varje terminsavslutning. Nu känns det ju lite speciellt i och med att det var en "nödstartad" dagisavdelning som splittras efter sommaren i och med att de flesta fått plats på de dagis de egentligen sökt. ska man fortsätta med presenthysterin två gånger om året de närmaste 12 åren (det ska väl ges till skolfröken sen också) så kommer jag att få nippran.
CITAT (netaave @ 26-05-2005, 23:30) CITAT (Tjosan @ 26-05-2005, 22:01) Jag är också en dagis...öhh... harkel... host host... fröken.. Äh.. Barnskötare är jag. Och jag skulle uppskatta massage för min stela rygg.. Alla lyft har satt sina spår. Sen skulle jag givetvis uppskatta en bärbuske eller träd. Eller varför inte en jumboflaska Whiskey?  Så en barnskötare är inte dagisfröken då? Nu nedgraderar du väl dig själv! Vad jag vet gör vi så gott som samma jobb även om vi har lite mer utbildning och som det så vackert heter "Det pedagogiska ansvaret" Under mina 30 år på olika förskolor har jag jobbat ihop med väldigt många barnskötare som varit bättre än vissa förskollärarkolleger, det är inte alltid som utbildning lönar sig. Sant... Men nu var det mer faktumet att bli kallad fröken jag syftade på  Kanske inte syns på min logga men jag är man
Ungarna kallar ju killarna för fröken också! Min dotter berättade idag att de hade haft en "pojkfröken". Vad ska man säga om man inte säger fröken, kom gärna med något förslag! "Magistern" låter ju lite konstigt. Det bästa är väl att använda vederbörandes riktiga namn.
CITAT (netaave @ 26-05-2005, 23:30) Så en barnskötare är inte dagisfröken då? Nu nedgraderar du väl dig själv! Vad jag vet gör vi så gott som samma jobb även om vi har lite mer utbildning och som det så vackert heter "Det pedagogiska ansvaret" Nä, en barnskötare är inte en dagisfröken. Pedagog tycker jag är ett bättre ord. Plus att det heter förskola numera..
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-05-2005, 17:26) Ungarna kallar ju killarna för fröken också! Min dotter berättade idag att de hade haft en "pojkfröken". Vad ska man säga om man inte säger fröken, kom gärna med något förslag! "Magistern" låter ju lite konstigt. Det bästa är väl att använda vederbörandes riktiga namn. Nej mina dagisbarn kallar inte mig för fröken. De kallar mig vid mitt namn rätt o slätt. Fröis: Klart barnskötare är en dagisfröken med... Jag håller med Netaave där..
*Felix matte*
27-05-2005, 21:24
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 23:44) Detta är den första dagispresenten. Jag kan känna lite ångest över att det verkar ha blivir så upphaussat detta med presenter hit och dit. Det verkar som att _alla_ ger present till _alla_ dagisfröknar varje terminsavslutning. Nu känns det ju lite speciellt i och med att det var en "nödstartad" dagisavdelning som splittras efter sommaren i och med att de flesta fått plats på de dagis de egentligen sökt. ska man fortsätta med presenthysterin två gånger om året de närmaste 12 åren (det ska väl ges till skolfröken sen också) så kommer jag att få nippran. Jamenvisst har det väl gått lite överstyr kan jag tycka när föräldrar ska samla till spa mm åt förskolepersonal. en fråga som inställer sig är... ni som samlar ...innefattar det också lokalvårdare och kockar? Kanske är jag alldeles för gammeldags i min uppfattning men jag tycker nog att en blombukett är ett nog fint tack till "fröknarna" och då tar jag för givet att också "övrig" personal få samma. Förresten... hur många av er ger presenter till brevbäraren och kassörskan på Coop el. ICA?Alla har de väl betalt för att jobba inom sitt yrke och alla har de väl också betalt enligt avtal
Heddas matte
27-05-2005, 21:35
tycker nog också att presenthysterin kan gå lite för långt... (läs: jag får ingen present när ett uppdrag är slutfört.. nöjer mej med att få betalt!)
däremot slutar min yngste (börjar högstadiet i höst... jisses vad fort det går) i sin skola nu och vi tänkte, på hans förslag, ge någon slags egentillverkade "lyckoamuletter" till alla i personalen (10 pers). tror att det blir ganska bra faktiskt. lite mer personligt... så att de har något minne av just oss!
Ja helt klart har det gått överstyr, det tycker jag också. Så här var det inte på min tid.....jag är ju så vaaaansinnigt gammal! Har också tänkt på det där med att städ-och kökspersonal alltid glöms bort. Många andra yrkesgrupper kanske får lite bonus från sin arbetsgivare, det tror jag inte dagispersonal får. Inte vi sjuksköterskor heller men däremot händer det ju att tacksamma patienter kommer med en tårta eller liknande. När jag sommarjobbade som tidningsbud som 15-åring så kom det en gång ut en gammal gumma och gav mig en chokladkaka. Så nog finns det säkert dem som ger till brevbäraren och ICA-kassören också.
ninnisky
27-05-2005, 22:09
Vågade inte ställa frågan förut - men måste man verkligen ge något till dagisfröken och alla andra fröknar som kommer därefter?!?!? På min tid, d v s våra barns, visades uppskattnigen med ett enkelt ord vid skolavslutningen- inga presenter. Men det var ju på 70- och 80-talet det Ett dagligt vänligt bemötande under dagis- eller skolåret ger kanske mer än en present vid avslutningen
*Felix matte*
27-05-2005, 22:10
CITAT (ninnisky @ 27-05-2005, 23:09) Vågade inte ställa frågan förut - men måste man verkligen ge något till dagisfröken och alla andra fröknar som kommer därefter?!?!? På min tid, d v s våra barns, visades uppskattnigen med ett enkelt ord vid skolavslutningen- inga presenter. Men det var ju på 70- och 80-talet det Ett dagligt vänligt bemötande under dagis- eller skolåret ger kanske mer än en present vid avslutningen  Håller med till 150%
netaave
27-05-2005, 23:32
CITAT (Felix matte @ 27-05-2005, 22:24) CITAT (Norrbottens-Magdis @ 26-05-2005, 23:44) Detta är den första dagispresenten. Jag kan känna lite ångest över att det verkar ha blivir så upphaussat detta med presenter hit och dit. Det verkar som att _alla_ ger present till _alla_ dagisfröknar varje terminsavslutning. Nu känns det ju lite speciellt i och med att det var en "nödstartad" dagisavdelning som splittras efter sommaren i och med att de flesta fått plats på de dagis de egentligen sökt. ska man fortsätta med presenthysterin två gånger om året de närmaste 12 åren (det ska väl ges till skolfröken sen också) så kommer jag att få nippran. Jamenvisst har det väl gått lite överstyr kan jag tycka när föräldrar ska samla till spa mm åt förskolepersonal. en fråga som inställer sig är... ni som samlar ...innefattar det också lokalvårdare och kockar? Kanske är jag alldeles för gammeldags i min uppfattning men jag tycker nog att en blombukett är ett nog fint tack till "fröknarna" och då tar jag för givet att också "övrig" personal få samma. Förresten... hur många av er ger presenter till brevbäraren och kassörskan på Coop el. ICA?Alla har de väl betalt för att jobba inom sitt yrke och alla har de väl också betalt enligt avtal  Vi ger julklappar till brevbärare och tidningsbud, däremot ger jag inget till alla kassörskor jag handlar av. Vi har också alltid gett något lite till all personal från förskolan och uppåt som haft direkt med våra barn att göra. Tycker det är ett trevligt sätt att visa sin uppskattning på, och det handlar ju oftast om högst en tjuga i en insamling eller en blomma om man ger själv. Tycker naturligtvis också det är trevligt med den uppskattning jag fått från föräldrar och barn i jobbet under åren, men blir lika glad över en bukett blommor barnen plockat som andra presenter. Det är ju långt ifrån alla som kan ge, och jag kan hålla med om att ibland blir det föör mycket.
netaave
27-05-2005, 23:34
CITAT (Tjosan @ 27-05-2005, 16:26) CITAT (netaave @ 26-05-2005, 23:30) CITAT (Tjosan @ 26-05-2005, 22:01) Jag är också en dagis...öhh... harkel... host host... fröken.. Äh.. Barnskötare är jag. Och jag skulle uppskatta massage för min stela rygg.. Alla lyft har satt sina spår. Sen skulle jag givetvis uppskatta en bärbuske eller träd. Eller varför inte en jumboflaska Whiskey?  Så en barnskötare är inte dagisfröken då? Nu nedgraderar du väl dig själv! Vad jag vet gör vi så gott som samma jobb även om vi har lite mer utbildning och som det så vackert heter "Det pedagogiska ansvaret" Under mina 30 år på olika förskolor har jag jobbat ihop med väldigt många barnskötare som varit bättre än vissa förskollärarkolleger, det är inte alltid som utbildning lönar sig. Sant... Men nu var det mer faktumet att bli kallad fröken jag syftade på  Kanske inte syns på min logga men jag är man  aha, du är en minoritet
CITAT (Tjosan @ 27-05-2005, 20:40) Fröis: Klart barnskötare är en dagisfröken med... Jag håller med Netaave där.. Menade att ordet "dagisfröken" är fel benämning. Jag kallar mig inte för dagisfröken. Kallar ingen för det.
netaave
28-05-2005, 09:43
CITAT (Fröis @ 28-05-2005, 09:03) CITAT (Tjosan @ 27-05-2005, 20:40)
Fröis: Klart barnskötare är en dagisfröken med... Jag håller med Netaave där..
Menade att ordet "dagisfröken" är fel benämning. Jag kallar mig inte för dagisfröken. Kallar ingen för det. Det var det löjligaste inlägg jag läst på länge!
CITAT (netaave @ 28-05-2005, 10:43) CITAT (Fröis @ 28-05-2005, 09:03) CITAT (Tjosan @ 27-05-2005, 20:40)
Menade att ordet "dagisfröken" är fel benämning. Jag kallar mig inte för dagisfröken. Kallar ingen för det. Det var det löjligaste inlägg jag läst på länge! Och vad vill du säga med det? Den typen av inlägg du skrev tycker jag är ganska onödiga på ett forum. Jag har inte gått tre års utbildning för att kalla mig dagisfröken, det är så jag känner och tycker du det är löjligt så kan du hålla det för dig själv.
Spelar det nån roll egentligen vad man kallas? Barnen säger ju alltid "fröken" och de flesta vuxna vet väl ändå att ni har en lång utbildning och menar inte att nedvärdera er på nåt sätt. Jag är på papperet bachelor of science in nursing men kallas för syster. Jag vet ändå vem jag är.
CITAT (ninnisky @ 27-05-2005, 23:09) Vågade inte ställa frågan förut - men måste man verkligen ge något till dagisfröken och alla andra fröknar som kommer därefter?!?!? På min tid, d v s våra barns, visades uppskattnigen med ett enkelt ord vid skolavslutningen- inga presenter. Men det var ju på 70- och 80-talet det Ett dagligt vänligt bemötande under dagis- eller skolåret ger kanske mer än en present vid avslutningen  Jag tror att orsaken till att det blivit så här är att alla tänker att "alla andra ger nånting och då vill inte jag se dum ut och inte göra det".
netaave
28-05-2005, 16:11
CITAT (Fröis @ 28-05-2005, 11:57) CITAT (netaave @ 28-05-2005, 10:43) CITAT (Fröis @ 28-05-2005, 09:03) CITAT (Tjosan @ 27-05-2005, 20:40)
Menade att ordet "dagisfröken" är fel benämning. Jag kallar mig inte för dagisfröken. Kallar ingen för det. Det var det löjligaste inlägg jag läst på länge! Och vad vill du säga med det? Den typen av inlägg du skrev tycker jag är ganska onödiga på ett forum. Jag har inte gått tre års utbildning för att kalla mig dagisfröken, det är så jag känner och tycker du det är löjligt så kan du hålla det för dig själv. Och vad har du gått din utbildning för då? Jag gick också 3 år på seminariet för att bli dagisfröken, och det är jag stolt över. Sen har drygt 30 år i yrket förhoppningsvis gjort mig till en bra pedagog. Att titeln sen är förskollärare är en annan sak men det är dagisfröken jag är, för barnen och deras föräldrar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|