|
bullebus
24-05-2005, 21:08
Är en glad trädgårdsnovis som ska anlägga min första egna rabatt! Har, när jag varit ute och grävt i trädgården hittills, upptäckt att jag har lerjord i hela trädgården Hur bär jag mig åt för att få till en jord som någonting vill växa i överhuvudtaget!
dammkillen
24-05-2005, 23:38
jag gissar att många växter kan växa i lerjord, att man bara vänder upp och finfördelar jorden med en spade
Du kan också glömma lerjorden och anlägga rabatten som en sträng ovanpå marken.
Det är inte fel med lera, har man bara tillgång till mullämnen (kompost, gödsel, torv, löv eller gräs) som man kan lätta upp jorden med så kan man få en mycket bra jord. Lera hjälper till att hålla fuktigheten och buffrar också, bara man kan undvika att det blir alltför kompakt.
kristerh
25-05-2005, 10:31
Håller med kurt, det är mycket näring i lera, det är bra att blanda ut med sand oxså. krister
Susanna
25-05-2005, 18:39
Det kan vara lite vanskligt att blanda lerjord med sand, kan bli som betong i värsta fall. Jag har också kraftigt lerjord men tycker faktiskt att det växer otroligt bra i den. Ibland tycker jag lerjorden får lite väl mycket skäll. Jag täcker med gräsklipp under sommaren vilket ger näring och ser till att ytan inte blir stenhård. Sedan höstgräver jag, om jag hinner, och krattar bara till det hela på våren. Läste någonstans att nackdelen med vårgrävning är att man slår sönder maskarnas gångar i jorden och att detta leder till sämre fuktighetsbevarande och sämre luftning av jorden. Fast jag vet inte om det stämmer. Jag är helnöjd med min lera
Har också lerjord...(såg på gröna rum idag när Gunnel planterade och blev väldans avundsjuk på hennes luckra jord....skulle det vara lera i den??!!!) En del saker stortrivs verkligen i min tunga jord...läkemalva och stormhatt tex..blir mycket större och finare här än hos grannen som har lättare jord.. Men för att luckra upp den så att många fler sorter trivs så krävs organiskt material med struktur eftersom lerpartiklarna är så små att de slammar ihop lätt och då blir det nästan så att växterna kvävs för att ingen luft kommer till rötterna..och det är ofta för blött och kallt på vintern så att många växter dukar under...så mycket kompost, halm, gräsklipp, torv, grovt grus, barkmull, löv.m.m gör susen... Önskar bara att jag levde lite mer som jag lär själv...
Jag instämmer med föregående talare!  Har själv lerjord och är hittills mycket nöjd! Växterna verkar trivas oavsett sort, nästan "för" bra. Som novis på området är det dessutom spännande att följa trädgårdens utveckling denna första sommar med hus och trädgård. Men jag blandade i barkmull i höstas på alla rabatter, även landet, vilket nog också gjort sitt. Dessutom gräsklipp, rönnlöv och annat "lätt". Daggmaskarna frodas också, så jorden verkar trots "lerjordskonsistensen" bli fin med tiden.
Jag har funderat på det där med att gräva om jorden som många pratar om, hur funkar det när man har perenner eller buskar? Om man hade ett trädgårdsland som är tomt efter höstens skörd så fattar jag att det måste vara lätt att gräva om jorden, men om man har växter med känsliga rötter? Jag har också tung lerjord och jag har just planterat en rhododendron, jag är orolig att jag inte blandade in tillräckligt mycket lövkompost i jorden.
Rhododendron ska du plantera i torvmull. Jag är rädd för att den inte kommer att trivas i leran även om du har blandat i lövkompost i jorden.
Vi har styv lerjord men det fungerar alldeles utmärkt bortset från att det kan vara tungt att gräva. Har det varit torrt länge så blir det som betong.
Vi blandar upp leran med kogödsel. Om man blandar i sand ska man ha grovkorning sand. Tar du för finkornig sand så kan det bli som betong.
Om du tycker om pioner så trivs de alldeles utmärkt i lera.
Lerjord innehåller mycket näring och är fuktighetshållande så det är bara att ta tillvara på möjligheterna!
Pioner älskar jag, då vet jag vart jag ska plantera dem! Det är bara på ena sidan huset det är lera. på andra sidan är det nästan bara sand istället. Hela området är som byggd i etager, grannens tomt på norrsidan sluttar ner mot våran och våran sluttar neråt mot grannen på södersidan. Jag grävde ut och fyllde upp med två säckar rododendronjord innan jag planterade rododendron den i den lövblandade leran. Det kanske inte hjälper iallafall men jag hoppas verkligen den klarar sig.
CITAT (Norrbottens-Magdis @ 27-05-2005, 12:29) Jag grävde ut och fyllde upp med två säckar rododendronjord innan jag planterade rododendron den i den lövblandade leran. Det kanske inte hjälper iallafall men jag hoppas verkligen den klarar sig. OK! Ja, men då så. Så gör vi också och det fungerar. Vi var på en trädgårdskurs en gång och där sa man att det inte var riktigt bra att göra så här eftersom kalken i leran ändå kommer in i torvmullen när det regnade (om jag inte minns helt fel). Där föreslog man att man skulle bygga upp torvmullshögar ovanpå leran och plantera rhododendron i. Men, som sagt, så gör inte vi och det fungerar ändå.
Sommartorparn
03-06-2005, 17:39
CITAT (Rossi @ 27-05-2005, 07:46) Om man blandar i sand ska man ha grovkorning sand. Tar du för finkornig sand så kan det bli som betong. Vad för slags sand är bäst? Har den nåt' namn? Och hur får man tag i den?
kerstin z5-6
03-06-2005, 20:22
Den sand vi pratar om benämns vanligen grus .. så stióra ska kornen vara .. o kogödsel ovanpå dras ner av mask o gör underverk med lerjord -men det tar ett tag förstås ,jag grepar aldrig i färdiga rabatter
Där jag anlade min rabatt så var det ett lager ca 1 dm matjord, 2 dm lera och längst under sand. Jag har bara grävt planteringshål och fyllt med plantjord. Sen har jag köpt plantor som trivs i lite fuktig jord. Ler jorden är helt suverän-man behöver sällan vattna, jag tror jag gjorde det två gånger under hela förra sommaren fast rabatten står i full sol.
Här är en lathund som du kan ha nytta av! växter för lerjordMulle
Hej. Bor på en lerjord och har jobbat massor.
Allt organiskt är toppen (köpejord i säck barkmull och häst och ko gödsel också) Om du använder sand så välj den grövsta som finns betongsand, men sjäv tycker jag det har funkat bättre med flis i storleken 2 - 5 ( storlek mellan 2 och 5 mm) tyckte först de lät knasigt men det är toppen, även att dressa gräsmattan med.
JÅJ
Maria R
15-06-2005, 20:34
Hej! Odlar också på lerjord och det växer så det knakar! (dock även åkervinda, åkertistel, kvickrot och maskros.) Första säsongen kommer jag fortfarande ihåg (8 år sedan)! Kunde aldrig i mitt liv föreställa mig att en odlingsyta skulle kunna vara så FRUKTANSVÄRT tungarbetad som min då nyövertagna odlingslott. Det råd jag kan ge utöver de utmärkta jordförbättringstipsen du redan fått, är att marktäcka för att slippa krackeleringarna i leran som annars lätt uppstår när värmen kommer. Du får då ett myller av maskar och markorganismer som håller jorden fin både på djupet och på ytan. Nackdelen är att sniglar och snäckor trivs i marktäckningsmaterialet så det får man se upp med, om man har gott om den varan sedan innan. Är det en blöt sommar är marktäckning kanske inte någon hit, men när det är varmt är det till stor hjälp i lerjorden. Hälsningar Maria R
fruberglund
15-06-2005, 21:54
Beror ju på vilken sorts lerjord man har också. Våran är inte att leka med...kommer upp i block och är nästan så man skulle kunna dreja i den! Jag byter ut all jord där jag ska ha rabatter. Vill inte hålla på och krångla med våran kompakta lerjord, skulle ta flera år för mig att få den normal om det ens skulle gå. Har köpt 10 kubik fin jord istället
bullebus
25-07-2005, 14:39
Tack för alla bra tips! Har använt en hel del av dem och det verkar funka i den första lilla odlingen jag anlagt... Jag får väl pröva mig fram till vad som funkar bäst i just min lerjord!
Jesper89
25-07-2005, 18:36
Hej!
Lera är superbra! Bara man höstgräver den. I min lera växer allt så det knakar. Något jättebra är att man på våren, efter att ha höstgrävt lägger en säck plantjord ovanpå och planterar i den. Då kommer maskarna att i sinom tid förbättra jorden under också...!
Åsa zon 6
27-07-2005, 08:49
Jag brukar blanda min lerjord med grovt grus för dräneringens skull.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|