Jagular
är användningsområdet detsamma för de olika sortern`?
eller är vissa endast till för prydnad?
Dulcamara
Backtimjan kan mycket väl användas som krydda, men är kanske främst använd som medicinalväxt. Passar även bra i hudvårdsmedel av olika slag då den är antiseptisk, t ex badsalt, schampo, lotion. Gråtimjan tycker åtminstone jag har en annan doft och smak än kryddtimjan och är inte lika behaglig att använda i matlagning. Storbladig timjan däremot har samma arom som kryddtimjan och sedan finns det ju massor av varianter med koppling till andra dofter - citrontimjan, apelsintimjan, lavendeltimjan. De går alla att använda som krydda i matlagning. Citrontimjan passar särskilt bra till fisk och apelsintimjan ihop med fågelkött.
Jagular
Tack för infon...
Mina planer var att göra en stor örtrundel med bara olika sorters timjan ,
jag tror att det skulle bli skitsnyggt
noora
Det låter som att det kan bli häftigt! Och massor av bin när det blommar smile.gif
Och det finns ju så många dekorativa sorter nuförtiden... Jag hade en variegerad högvuxen (15 cm) citrontimjan på balkongen förra året, den var väldigt snygg (och god, och gav mer skörd än den vanliga låga citrontimjanen).
Berit
Jag har backtimjan som marktäckare runt ett äppelträd och den ser grådaskig ut nu.
Hur gör ni, brukar ni klippa bort det det gamla? Det kommer grönt under.

mvh rolleyes.gif
Berit
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon