Full version: Kattmynta, till vad?
rosita
Vad använder man kattmynta till? Odlar man det bara för att katterna gillar det, eller? huh.gif
AndreasBlomquist
Katter älskar doften av kattmynta och vill gärna gnida sig mot den. Gnid därför bladen mot saker och ställen, där du vill att katten ska trivas. Tänk på! Låt inte katten äta för mycket av bladen, för det mår den inte bra av.

Så står det på Lord Nelsons kattmyntafröpåse...
stina
Varning: Jag drog upp MASSOR av kattmyntaplantor ett år. Planterade glad i hågen ut småttingarna som skulle bli kantväxter åt en LÅÅÅÅÅNG rabatt. Gick sedan in för att koka lite kaffe och njuta av min nya skapelse och när jag kom ut fick jag stora chocken. Min sambos dåvarande katt hade lagt sig ner på rygg och åkt sönder alla plantorna. Hon låg saligt och kanade på rygg i rabatten när jag kom ut mad.gif

/Stina
noora
Vad jag förstått odlas kattmynta främst för doften och för att det är en snygg kantväxt i rabatten om man lyckas få ha den i fred för grannarnas katter...
Christoffer
Man kan ha den till té också, men de smakar inte lika gott som andra myntor. Den används medicinskt för sin lätt avslappnande verkan.
simsasi
Jag, eller rättare sagt mina katter, fick en planta kantnepeta (blåblommig som av vissa kallas kattmynta, men den blommar visst rosa) till min första trädgård. Stor succé, kanske inte som blomma men som stimulerande liggunderlag. Den tog sig mellan varven och lyckades emellanåt klämma fram ett par blommor.

Frösådde också, när jag tog av locket försökte katterna käka upp de små plantorna. Men nu är jag på gång igen, har sått en låda. Tänkte att om man satsar på mängd så kanske?

De är ju sååå vackra (nepetorna, men katterna också laugh.gif )
Christoffer
Nepeta cataria ska innehålla ännu mer av det ämne som katterna gillar (nepetalacton), än vad fassenii har.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon