Näcken
Hej
Vi funderar på att köpa ett växthus i present till min mamma, som bor med stor trädgård på småländska landsbygden.

Hur grundlägger man ett växthus? Grus, stenläggning eller betongplatta? Ska den isoleras?

Räcker 10 kvm? Eller ska jag satsa på större?

Vad bygger man för inredning?

Tänkte ha lite automatik, vad ska man ha självöppnande fönster bevattningsanläggningen eller annat?

Jag vill ha ett underhållsfritt så det blir någon forma av profiler, typ Willab.
Vad kostar hela paketet?

Tack för all hjälp som ni kan ge.
AndreasBlomquist
CITAT (Näcken @ 25-05-2005, 07:43)
Hej
Vi funderar på att köpa ett växthus i present till min mamma, som bor med stor trädgård på småländska landsbygden.

Hur grundlägger man ett växthus? Grus, stenläggning eller betongplatta? Ska den isoleras?

Räcker 10 kvm? Eller ska jag satsa på större?

Vad bygger man för inredning?

Tänkte ha lite automatik, vad ska man ha självöppnande fönster bevattningsanläggningen eller annat?

Jag vill ha ett underhållsfritt så det blir någon forma av profiler, typ Willab.
Vad kostar hela paketet?

Tack för all hjälp som ni kan ge.

Jag är absolut ingen expert, faktum är att jag inte har ett växthus ännu men jag ska inhandla mig ett till nästa säsong. Ska dock göra ett litet försök till att besvara dina frågor.

Ett sätt att grundlägga ett växthus är ju att gräva ner på tjälfritt djup, lägga ner en geotextilduk och sen på med lite icke tjälskjutande material och jämna ut det, sen mura upp med lecablock, 3-4 lager beroende på djup. Fyll upp insidan med dränerande material och överst sättsand. Insidan hade jag tänkt lägga marksten i ett snyggt mönster.

Isolering underifrån är omtvistat. Man vill ju gärna ha "jordvärmen" på hösten och isolering i marken ska visst inte göra speciellt stor skillnad på vintern.

Du får ju bygga 10 kvm utan bygglov, men om ni har pengar och vill ansöka om bygglov så kan du ju bygga större. Kom ihåg att ni måste ha grannens lov att bygga även om växthuset är mindre än 10 kvm men ligger närmare än 4.5 meter från tomtgränsen.
Personligen kan jag inte få plats med ett större växthus än 10 kvm, och dessutom vill jag slippa bygglovet. Hade jag haft större tomt så hade jag helt klart kört på ett större hus, även om det kräver bygglov. Klimatet inne i växthuset är lättare att hantera ju större rymd huset har.

På ett hus på 10 kvm bör man nog ha 4 fönster, varav 3 bör utrustas med automatiska fönsteröppnare. Ha 1 manuellt i alla fall.
Bevattningsanläggning är helt klart bra att ha och även fläkt, varm/kall, termostatstyrd.

Inget växthus är ju helt underhållsfritt, förr eller senare måste man ju rengöra glaset/isolerplasten.

Vad hela kalaset kostar beror ju helt på vilket växthus du väljer att köpa till din mamma. Willab har ju växthus från 2995 om jag inte minns fel och uppåt finns det ju ingen gräns direkt. Tycker du Willab har för små växthus kan du ju alltid köpa ett från ProGro.

Glöm inte bort att räkna med markarbeten, dvs. grunden och allt därtill samt marksten inne i huset. Sen tillkommer ju elarbetet, för du måste ju ha el i växthuset också. En bra sak är också om du har vatten direkt in i växthuset så du slipper gå med det från något annat ställe. Dessutom ska ju bevattningsanläggningarna kopplas in till ett vattenuttag.

Lycka till och hoppas infon hjälper lite!
KURT
I senaste odla med P1 pratar de växthus. De tipsar också om bra böcker om växthus.
Näcken
Tack, för hjälpen.
Det var iallafall en del, jag ska lyssna på P1 då jag inte sitter här och smygkikar på jobbet. BYggloc är inga problem så de bor på landet utan grannar. Tror inte ens de behövde bygglov då de byggde till huset med 50 kvm.

Grundläggningsdilemmat var lite intressant får fundera vidare och tar gärna emot fler tips.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon