Full version: Lejongap och Hibiskus
Unni
Hej

Jag är ny på lejongap och hibiskus. Lejongapen är ca 30 cm nu och Hibiskusarna något längre. Jag har inte toppat några av de. Skulle jag gjort det? Hibiskurarna känns rangliga, men Lejongapen står stadigt på sin stängel. Hibiskusarna är dock en del förgrenade utan det är rangligheten som är problemet. Båda sorterna står sedan ett par veckor i växthus med maximal ljustillgång.

Sätter jag tillbaka de väldigt i växtperioden om jag toppar de nu? Åtminstone de Hibiskus som är rangliga skulle jag vilja klippa till på och kanske hälften av Lejongapen för att sä om det blir någon skillnad. Om de är 30-40 cm hur mycket kan jag klippa bort? Halva?

Finns det risk att Lejongapen inte blommar i sommar om jag toppar de nu?

Unni
Åsa, mälardalen zon 2
Båda brukar gå bra att toppa, men visst det dröjer oftast längre tid till blomningen ifall man toppar växten.

Lejongap brukar dock vara hyfsat snabba dessa har jag alltid direktsått utomhus när jag odlat dem och de har ändå hunnit blomma större delen av sommaren. Det är ingen risk att blommorna uteblir på lejongapen under sommaren om man toppar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon