Full version: Beskära hassel
**Helene**
I vår nya trädgård finns tre buskar som sägs vara hassel. De är ca 6 m höga och börjar ta kvällssolen så jag undrar när man ska tukta dessa.
/Helene
Åsa, mälardalen zon 2
Det går bra att beskära de flesta växter under JAS (Juli, Augusti, September) ifall syftet är att hålla nere växten i storlek. Träden läker sina sår mycket bra under denna tiden och beskärningen brukar inte stimulera tillväxten så väldigt mycket. Försök få beskärningen att se naturlig ut en hassel bör se ut som en hassel även efter beskärningen.
stina
Vi har massor av hasselbuskar på vår tomt (vildväxande). Flera av dom har vi sågat ner ända till backen när dom blir för stora. Det har vi gjort när som helst på året och dom växer upp igen som raketer. Verkar omöjliga att ta död på....

/Stina
Gossen Ruda
Instämmer. Jag brukar kapa mina vid marken under vintern vid behov. Enligt min erfarenhet är hasseln i det närmast omöjlig att beskära och tukta som man gör med andra buskar. Toppar man ett skott grenar det sig inte utan fortsätter växa på höjden.
Cilla
Ofta när hassel fälls uppstår kvastar av stubbskott där var och ett av dem inte växer likt ett stamträd utan mer som halvbuske. Hassel gillar att växa så i skogen också.

Man kan gallra 1/3 av ett bestånd ända nere vid marken för att få mer utsikt och ändå föryngring nedifrån som inte ser "hackad" ut. Nästan all beskärning om man gör i syfte av att toppkapa hassel skapar sjuka återväxter och ser helt onaturligt ut.

Det man ska kommma ihåg är att om man ständigt föryngrar och beskär hassel kommer aldrig några nötter som det gör annars.
**Helene**
Om jag förstår er rätt, blir det inte så vackert om man beskära toppen på hasseln. Hur höga kan de bli??

Skulle vilja undvika att kapa dem vid marken, jag tycker att de även är mycket vackra vintertid.
/Helene
Hannele
Testa att forma din hassel, Corylus avellana, till en- eller flerstammigt träd.
Välj ut de vackraste stammarna, stamma upp dem (ta bort resten).

(Bilder från internet, kanske har jag någon själv också...)
stina
Vi har några hasslar som växer bland mina rosrabatter och det är lögn i h-ike för mej att få bort dom. Rötterna växer in bland stora stenbumlingar. Vill inte ha stora hasselbuskar där så jag har beskurit dom helt ner till backen först och klippt dom nya skotten som kommer som meterhöga bollar. Det är ganska fint om jag bara håller efter hela tiden för dom växer som attan och bollarna är jättetäta och gröna. Detta är min lilla nödlösning....

/Stina
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon