Fia N
Hej!

Jag köpte igår ett gäng jordgubbs- och smultronplantor som jag bla tänkte sätta i ett par balkonglådor jag har på en varm södervägg.

Hur tätt kan jag sätta dem? På friland rekomenderas väl 30-40cm mellan plantorna, men då blir det ju bara ett par plantor per låda...

huh.gif

Hur har ni andra som odlat i balkonglåda gjort? Det är ju ett väldigt utsatt läge de har....

Mvh/Fia
l8p8
Hmm, jag tar mig friheten att svara fastän jag inte odlat jordgubbar i balkonglådor... Jag tror inte det är någon fara att sätta dem tätt, för det är ju ingen riskt att raderna blir breda.

Även om man planterar jordgubbar glest på friland så låter man ju ofta raderna växa ihop sen med hjälp av revor.

Försök se till att det luftar lite runt lådorna så du inte gör det alltför mysigt för gråmöglet bara.
curman
Hej! Vi satte två smultronplantor i en av balkonglådorna. (västerläge) Vi får se hur det går! Har ingen erfarenhet av det men de har iallafall vuxit ordentligt hittills. Hoppas du lyckas!
noora
Om de hamnar för tätt får de slut på näring snabbare. Då kan man ge dem lite extra näring, så brukar det lösa sig. Är det alldeles för tätt blir krukan/lådan full med rötter, och då är det bäst att plantera om i större.
Fia N
Tack för era svar!

Ja, vi får se hur det går....
Jag chansade och satte 5(!) i varje låda (som är 80cm långa 15cm breda och ca 20cm djupa) Plantorna är ju ganska små så det är ca 15cm mellan dem nu och de ut att kunna trivas så ett tag i alla fall, jag får väl dela upp dem om det blir för "trångt om fossingarna" framöver.
Jag trädde dem genom en bit fiberduk som jag täckte jorden med så den ska bevara lite fukt. Vi får se hur det går....

Mvh/Fia wub.gif
mejram
Jag har tre smultronplantor på balkongen i en 10 liters kruka ca 30cm i diameter. De växte som tusan förra sommaren och övervintrade i krukan. Nu är de på gång igen fulla med blommor (och bladlöss, men det är en annan historia). Gödselvattnar med blåkorn i år - förra sommaren fick de ingen extra näring alls efter planteringen i hönsgödslad jord.
GrönAnna
Smultron är tacksamma växter! Jag har haft smultronplantor i en balkonglåda i flera år nu, de övervintrar - helt utan någon täckning - och kommer snällt tillbaka varje vår. De blir dessutom fler och fler... från början tror jag att det var fyra plantor, men nu är balkonglådan överfull eftersom de kommer nya revor hela tiden. Egentligen skulle det nog vara bättre med sådana som inte sätter revor, på ett så begränsat utrymme (visst finns det väl såna?). Trots att jag inte skött om dem något särskilt, så får jag massor med smultron varje år! Jag trycker ner lite ny jord där det går, annars bara vattnar jag. Tycker det är underbart att kunna plocka smultron på min balkong! tongue.gif
tinagull
Jag instämmer med föregående talare! Har haft 20 smulgubbe-plantor i två stora terracottakrukor på balkongen i två år nu. De övervintrar utan hjälp och det blir jättemumsiga bär! Gissa om barnen gillar det..? biggrin.gif
solkatten
jag har sex plantor i varje balkonglåda, får de hur det går. annars är det ju bara att plantera om till nästa säsong när de har vuxit till sig (jag har själv drivit upp från frön)
Fnattan
Jag odlar smultron på djuret! Djuret kallar vi vår Stigakompost, som vi matar varje dag. Smultronen är placerade väldigt tätt på locken och övervintrar gladeligen med endast lite löv som täcke. Någon extra näring har de aldrig fått och de har inte så mycket jord heller men verkar vara villiga att ge bär likväl. Djuret kanske avdunstar näringsrika kompostångor?
(I brist på en annan teori)
Fnattan wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon