Full version: ta bort Kylrum
mekare
Hej!

Vi funderar på att köpa ett hus som det finns 3 st kylrum från 50-, 60-talet i. Är det någon som har erfarenhet av att ta bort kylrum? Vad ska man tänka på , är det mycket jobb osv?

Det är den enda nackdelen med huset så vi funderar på om det går att lösa eller om vi inte ska köpa huset. Vill ju gärna ha trädgård...
KURT
Kylrum kan nog vara utformade på olika sätt. Det jag främst tänker mig är ett isolerat rum med ett kylaggregat i. Det borde inte vara svårt att ta bort. Är det freon eller någon annan otrevlig gas (ammoniak) i kyaggregatet så får inte det läcka ut. men själva kylrummet borde det inte vara några problem att riva. Kanske borde man se upp så att ev kondensvatten inte har orsakat några mögelproblem.
LarsV
När jag hör äldre kylrum så tänker jag oxå på freoner. Jag vet egentligen inte, men förutsätter att man själv inte får hantera detta. Och auktoriserade kylfirmor kostar en slant. Ring någon sådan och kolla!

Annars kan jag inte se några nackdelar/svårigheter, men det beror ju på hur det ser ut. Är det ett separat kylrum där kompressorn finns någon annanstans med rördragningar mellan kylrum och kompressor?? I så fall kanske man kan ringa till kommunen som hämtar vitvaror vid tomtgränsen.
mekare
Kompressorn står i källaren en våning ner och kylrummen har ca 30 cm breda betongväggar.

Vi har inte låtit besiktningsman kolla huset ännu. Ska kolla efter ev. vattenskada innan köpet går igenom (om vi vinner budgivningen förståss) smile.gif
farbror B

Tycker detta är väldigt läskigt!
Här sprids dödligt farliga Legionellabakterier och ingen är riktigt säker på varifrån. Och detta i ett västland, när man oftast förknippar smittspridning av detta slaget som en tredjevärldsfråga.

Blir lite orolig för oss i framtiden faktiskt.

om legionellabakterien
mekare
hur hör det ihop med kylrummen? det var väl kyltorn?
telli
Å jag som så gärna skulle vilja ha ett kylrum... Tänk vad skönt att kunna lagra matvaror eller vin utan att behöva tänka på att det tar plats!
mekare
hmm, vinrum kanske man kan göra ett till. vilken bra ide.
telli
För vin ska väl ha en någorlunda konstant temperatur på 10-12 grader? Och jag antar att ni kan reglera kylan i rummet? Lite avis är jag....
Hannele
CITAT (mekare @ 25-05-2005, 09:33)
Vi funderar på att köpa ett hus som det finns 3 st kylrum från 50-, 60-talet i. Är det någon som har erfarenhet av att ta bort kylrum?

Är det så smart?? Med dagens elpriser och strömavbrott?
Dessutom är väl kylrum jättesmart att förvara potatis, frukt, läsk och blommor i?
Bara fixa lämpig belysning.
Vi vinterförvarar pelargonior i garaget, men skulle vilja ha mer plats.
mekare
kanske skulle spara ett kylrum och ta bort två.
vi får fundera på saken. Det kanske finns användningsområden ändå. Tack för alla tipsen. Nu har jag något att fundera över.
Inga från Närke
Har alltid önskat mig något rum som är svarlt men det har inte blivit av att bygga eller ändra om något, så kan du behålla ett så tror jag inte du ångrar dig i framtiden.
Bra att förvara växter, mat, konserver, potatis i m.m. beroende på hur kallt det är förståss. Det kanske räcker med vanliga ventiler och inget som fördyrar med el eller olja t.ex. Eftersom det är så tjocka väggar så kan det räcka med att hålla en bra temperatur ändå, för det ska ju inte vara minusgrader.
Caprice
Ett kanske kan användas som bastu...?

Caprice
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon