Fia N
Hej!

Jag hittade igår en potatissort som jag läst om och tänkt sätta tidigare i våras, så jag köpte dem. I butiken sa de att jag skulle lägga dem svalt och mörkt ett tag för att förgro dem så de skjuter skott och sätta dem när de fått stänglar på ca 5cm.... (nu var det bara små gröna "ploppar" på dem)

Vad jag däremot glömde fråga i butiken var om det spelar någon roll att de kommer ner i jorden sent? Vad menas egentligen med "tidig potatis"? Är det att den vill gro tidigt på våren och ha lite svalare förhållanden eller att den är snabbväxande och därmed "tidig"? Hoppas på det senare.... wink.gif

Om jag förgror dem nu kommer de ju inte ner i jorden förrän i mitten av juni i bästa fall. Är detta OK?

Som ni hör är jag nybörjare som potatisodlare.... rolleyes.gif

Kan någon hjälpa mig med lite info?

Mvh/Fia
KURT
Tidig potatis betyder att den har kort utvecklingstid. Du kan alltså mycket väl använda den, möjligtvis kan det vara så att endel tidiga sorter kan vara lite mera känsliga för bladmögel. För tidiga sorter så gör det inte inte så mycket om de är lite känsliga för bladmögel, eftersom bladmöglet oftast kommer i juli/augusti. Man kan faktiskt sätta potatis i augusti, täcka med halm och få färskpotatis vid nyår.
Fia N
Toppen! Tack Kurt!
telli
Kurt! Nyårsfärskisar, det ska jag prova i mina pallkragar i höst!! Får kanske lova att fodra pallisarna utvändigt med frigolit eller nåt. Men det kan det vara värt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon