Full version: Pekpinne om foton
Rossi
Ni vet väl att det är förbjudet att kopiera foton som andra har tagit och sedan lägga ut dem t.ex. i ett inlägg här på odla? Det kvittar om det är på kändisar, byggnader eller något annat. Allt enligt upphovsrättslagen.

Kan meddela att jag jobbar inom den juridiska sektorn.
LarsV
Kan man få använda dina bilder om man anger källan - Rossi i Skåne? Eller riskerar man att bli stämd?
GoSatta
Inte om man har tillstånd av fotografen och/eller ägaren.

Dock är det helt okey att länka till andras bilder.

Många tänker nog att spelar det någon roll? men det blir faktist fler och fler rättsprocessen angående bildstöld på internet.
Rossi
CITAT (LarsV @ 25-05-2005, 09:51)
Kan man få använda dina bilder om man anger källan - Rossi i Skåne? Eller riskerar man att bli stämd?

Du får fråga mig om tillstånd först! laugh.gif Jag är aldrig omöjlig, det vet du väl?!
Rossi
CITAT (GoSatta @ 25-05-2005, 09:52)
Inte om man har tillstånd av fotografen och/eller ägaren.

Dock är det helt okey att länka till andras bilder.

Helt rätt. Skrev aldrig det men det var lite underförstått.

Jag tror att de flesta som kopierar en bild på nätet inte gör det för att stjäla utan gör det i rent oförstånd men det är alltså olagligt.
GoSatta
Jag har ett par gånger hittat mina blommor till försäljning på tradera och blocket. Då blir man lite förvånad smile.gif
Rossi
CITAT (GoSatta @ 25-05-2005, 09:57)
Jag har ett par gånger hittat mina blommor till försäljning på tradera och blocket. Då blir man lite förvånad smile.gif

Då hade jag blivit riktigt arg kan jag säga. Hoppas att du påpekade det för vederbörande.
Betty
CITAT (Rossi @ 25-05-2005, 09:48)

Är detta ett illa dolt hot? Kommer du att "sätta dit" oss om vi inte lägger av att kopiera bilder från "nätet"? rolleyes.gif laugh.gif

...eller nöjer du dig med att bara slå oss på fingrarna med pekpinnen...? unsure.gif tongue.gif
KURT
Ni vet väl att det är förbjudet att kopiera foton som andra har tagit och sedan lägga ut dem t.ex. i ett inlägg här på odla? Det kvittar om det är på kändisar, byggnader eller något annat. Allt enligt upphovsrättslagen.

Vad menar du med kopiera? är det OK att i ett inlägg här länka till någon annans bild, utan att fråga? I så fall är ju inte det någon kopiering utan bara en länkning.
GoSatta
CITAT (Rossi @ 25-05-2005, 09:58)
CITAT (GoSatta @ 25-05-2005, 09:57)

Då hade jag blivit riktigt arg kan jag säga. Hoppas att du påpekade det för vederbörande.

Joda det har jag alltid gjort och alltid gott bra förutom en gång. Den personen vägrade erkänna och påstog på fullaste alvar att hon själv hade tagit bilden. men det löste sig efter ett tag det också smile.gif
Rossi
CITAT (Betty @ 25-05-2005, 09:58)

Är detta ett illa dolt hot? Kommer du att "sätta dit" oss om vi inte lägger av att kopiera bilder från "nätet"? rolleyes.gif laugh.gif

...eller nöjer du dig med att bara slå oss på fingrarna med pekpinnen...? unsure.gif tongue.gif

Nej, det var inget hot. laugh.gif Jag tyckte bara att jag ville dela med mig av något som jag vet att många inte har kännedom om.

Om jag hade sett mina foton publicerade av någon annan på nätet eller på något annat ställe så hade jag reagerat.
*Felix matte*
men det blir faktist fler och fler rättsprocessen angående bildstöld på internet.

Hoppsan... finns det verkligen någon åklagare som har tid med sånt ohmy.gif

för inte så länge sedan sa en åklagare i TV att de la ner förundersökningar ang olaga nerladdning av filmer på nätet... anledning var att de har viktigare saker att syssla med.
Yin o Yang
Ooops - och jag som just kopierade en bild från Willabs hemsida i ett inlägg blink.gif . Men de borde väl bli glada åt "gratisreklamen" som de får, eller vad tror ni wink.gif ?
netaave
Odla.nu räknas inte det som slutet sällskap. tongue.gif
GoSatta
CITAT (Felix matte @ 25-05-2005, 10:05)
men det blir faktist fler och fler rättsprocessen angående bildstöld på internet.

Hoppsan... finns det verkligen någon åklagare som har tid med sånt ohmy.gif

för inte så länge sedan sa en åklagare i TV att de la ner förundersökningar ang olaga nerladdning av filmer på nätet... anledning var att de har viktigare saker att syssla med.

bara hotet om en civilprocess (heter det så?) får dom flesta att erkänna / gå med på krav efter som att en sån blir dyr i vilket fall.

Sedan är det bra mycket lättare att bevisa en solklar bildstöld än nedladdning från nätet.
*Felix matte*
CITAT (GoSatta @ 25-05-2005, 10:07)
Sedan är det bra mycket lättare att bevisa en solklar bildstöld än nedladdning från nätet.

Det handlade det om 6 -7 solklara bevisade fall... men som sagt... Prio noll.
farbror B
CITAT
Jag har ett par gånger hittat mina blommor till försäljning på tradera och blocket. Då blir man lite förvånad

köpte du dom då? huh.gif biggrin.gif
Pia mitt i Skåne
Jag vet att de tre hoyaföreningarna Svenska Hoyasällskapet, Sydsvenska Hoyasällskapet och Club Hoya har gjort en gemensam skrivelse som man kan läsa i deras tidskrifter och på deras hemsidor. Den handlar om att "låna" andras bilder eller att "låna" delar av bilder. Ni kan läsa den här på Club Hoyas hemsida.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon