Hej!
Funkar det tror ni? Eller att man gör hål i en fiberduk och trär över palntorna när de är små? Ingen bra ide?? Jag har bara hört om halm och tidningspapper....
Någon som testat?
Mvh/Fia
Odla med P1 den 16/5 tog upp det här. Markduk, fungerar utmärkt. Man gör hål i duken där plantorna sitter, sedan får man bara passa och göra hålet större när plantan växer. Duken håller de 3-5 år som jorgubbsplantor normalt kan odlas.
I år har vi gjort så att vi har lagt tidningspapper runt om plantorna och mellan raderna och sen täckbark över. Än så länge verkar det fungera bra.
Så bra!
Då kan jag mao prova båda mina ideer.
Det var ju smart att "grunda" med tidningspapper och sedan snygga till det med täckbark.... Bra tips! Jag tror jag provar båda varianterna på var sin rad och ser vad som verkar funka bäst.
Tack!/Fia
Susanna
25-05-2005, 18:44
jag har markduk och täckbark och det funkar utmärkt. Har inte rensat ett ogräs bland jordgubbarna på flera år! Tidningar tror jag funkar lika bra, fast de förmultnar ju fortare.
Hm... det var ju en ide Susanna. Jag planterade plantorna igår och trädde över fiberduk, men det är ju inte så himlans snyggt med den där vita mattan så jag ska nog ta och slänga över lite täckbark också för skönhetens skull.....
/Fia
Jag får upp nåt oidentifierat snabbväxande ogräs (stora, saftiga, ovala blad som luktar lite som sallad när man plockar dem) genom hålen i markduken

Den konkurerar rejält med jordgubbarna. Jag tror att jag måste ta bort markduken för att komma åt och rensa ordentligt.
Susanna
27-05-2005, 20:10
CITAT (Fia N @ 27-05-2005, 09:27)
Hm... det var ju en ide Susanna. Jag planterade plantorna igår och trädde över fiberduk, men det är ju inte så himlans snyggt med den där vita mattan så jag ska nog ta och slänga över lite täckbark också för skönhetens skull.....
/Fia
Hmmm...jag vet inte om den vita fiberduken är lika tålig som markduk. Jag har en svart, ganska kraftig duk under jordgubbarna. Tror tyvärr att fiberduken inte står emot ogräset lika bra. Men nu när den ändå ligger där kan du ju pröva. Annars brukar man lägga den vita tunna fiberduken över sådder och plantor för att ge dem lite värme och ett bättre mikroklimat. Hoppas det ändå går bra för dig!
Elizabeth
30-05-2005, 12:44
Jag har för mig att jag läste någostans att blommorna måste pollineras. Då undrar jag, hur det kan ske om man täcker plantorna med fiberduk? Eller ska man ta bort duken under pollineringstiden?
Fråga 2: Vad är egentligen syftet med att täcka marken under plantorna? Jag har planterat mina jordgubbsplantor i en pallkrage så risken för ogräs är inte så stor. Å andra sidan hörde jag att t ex halm skulle skydda jordgubbarna så att de inte blir smutsiga. I så fall måste jag ändå lägga något under dem.
Tacksam för svar för jag är helt grön på jordgubbar
Susanna
30-05-2005, 13:23
Jag har duk under plantorna och inte ovanpå. Med andra ord sköter sig pollineringen själv. Anledningen till att jag valt att marktäcka är att det håller fukten i min lerjord bättre och så blir det i princip aldrig något ogräs.
Om du täcker plantorna med fiberduk blir det svårare med pollineringen. Men man kan ju ta bort duken den tiden plantorna blommar. Fast sedan brukar man behöva skydda de färdiga bären mot fåglar, det brukar jag göra med hönsnät. Det finns ju andra typer av nät att köpa också men jag tycker inte om när fåglar fastnar i dem. Det slipper man med hönsnätet.
Eftersom jag har bark på min markduk blir gubbarna skyddade även mot blöt jord. Om du vill kan du lägga halm under gubbarna men jag har också sett att en del använder gräsklipp.
Hoppas du blev lite klokare nu!
Elizabeth
30-05-2005, 13:52
Ja, tack Susanne. En ny fråga: Går det bra att skydda jordgubbarna mot fåglar med fiberduk, eller måste det vara ett nät?
Susanna
30-05-2005, 13:55
Det går att skydda mot fåglarna med fiberduk, det har jag gjort några år. Men det kan bli besvärligt om de blommar och har färdiga bär samtidigt, eftersom pollineringen blir dålig då.
Köpte kakaoflis ifjor på mässan på Sofiero, av en dansk firma.
Har lagt det under rosorna och under jordgubbar.
Fungerade kanon pga att det enligt säljaren ger näring till växterna
istället för att förbruka näring som täckbark gör.
Minns tyvärr inte va firman heter.
Hej! Ska göra ett försök här... Jag kan alltså inte ha
kvar min fiberduk över plantorna för då blir det inga bär?
Jag har den som skydd mot djur tex rådjur.
Halm har jag, ska jag täcka lite tunnt med halm eller?
Tack på förhand!
Blomlådan2
11-04-2015, 09:11
Hej! En negativ sak med markduk är ju att sniglar trivs under den och kommer fram och äter jordgubbarna på kvällen. Gäller också andra täckande material som bark, halm, tidningar. Kanske är det bästa att odla i upphöjda sandrika högar om man har gott om sniglar?
Jag har provat med svart markduk och täckbark det gick inte bra. Under duken började det växa något blött mossliknande (tror att det kallas för lever/svavelmossa) som sedan spred sig i raderna också. Dessutom växte det ogräs i täckbarken d v s det blåste dit jord och löv först sedan växte det allt möjligt. Barken låg inte kvar heller utan blåste runt (bor på västkusten). Mitt land är stort så jag tycker det blev mindre jobb att rensa utan duken för nu ser jag allt. Något annat som jag gjorde fungerar bättre jag sådde gurkor och squash i raderna som växer efter det att jordgubbarna skördats och det håller undan ogräset.
Jag har provat med svart markduk och täckbark det gick inte bra. Under duken började det växa något blött mossliknande (tror att det kallas för lever/svavelmossa) som sedan spred sig i raderna också. Dessutom växte det ogräs i täckbarken d v s det blåste dit jord och löv först sedan växte det allt möjligt. Barken låg inte kvar heller utan blåste runt (bor på västkusten). Mitt land är stort så jag tycker det blev mindre jobb att rensa utan duken för nu ser jag allt. Något annat som jag gjorde fungerar bättre jag sådde gurkor och squash i raderna som växer efter det att jordgubbarna skördats och det håller undan ogräset.
Micke grön
28-04-2015, 10:20
CITAT (fvd @ 11-04-2015, 10:36)

Jag kör med täckbark och det fungerar kanon. Efter ett antal år bör man ju fylla på med nytt täckmaterial annars börjar det snart gro mer än nånsin i den av komposteringsprocessen nya fina toppjorden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.