Full version: Hortensiarabatt
Hortensia
Jag är en hortensiatok som har en rabatt med enbart hortensior i olika storlekar.
Nu är det ju så att eftersom buskarna klipps ner varje höst syns ju mycket jord innan buskarna är färdiga. Blomningen sker ju inte förrän juli och framöver.
Därför vill jag plantera:
* något som gärna sprider sig men inte tar över hortensiorna när de kommer. Typ marktäckare.
* ca 40 cm högt
* färgskala rosa-lila-cerice, gärna ljusa nyanser
* som blommar april-juli
* står i halvskugga
* relativt snabbväxande
* tålig
zon 1

Någon som har ett förslag? Har provat med aklejor och en annan blå tidigare växt (som jag inte kan namnet på) men får det inte riktigt att bli som jag vill. Dessa har blivit flyttade till annan plats. Hjälp!
Thomas Wahlqvist
Har du någon Sammetshortensia?
Den blir som en förvedad buske, tål inte sol , ur läcker, skaffa en sådan om du inte har.
Hortensia
Sammetshortensia var det ja! Bara namnet gör ju att jag blir nyfiken. wub.gif
Den skall genast kollas upp. Tack för det tipset.
Hortensia
Vilken tur. Hydrangea sargentiana passar utmärkt bakom mina små rododendron där jag just dragit upp något gammalt. Man frågar en sak och får svar på något helt annat. Toppen med synska människor. Hur kunde du veta det? biggrin.gif Nu måste jag till plantskolan ...
Blomstertanten
Lågväxande nävor kunde kanske passa .
Hortensia
Jo det är mycket möjligt. Nävor är vackra. Skall kontrollera vad som finns.

Tack för förslaget smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon