Full version: Vårdträd
160kvm stort hus
Hej!
Vi funderade på att flytta ut till en nybyggd villa. I kontraktet står det vårdträd kommer att planteras innan inflyttningen av byggbolaget.

Vad är ett vårdträd?

Någon som har lust att förklara?

Mvh G
Fenja
Vårdträd var i svensk folktro det stora dominerande trädet invid släktens gård som troddes bära släktens lycka och välgång. Om vårdträdet dog kunde det gå verkligen illa. Hustomten sades bo under vårdträdet.
Det finns också en praktisk aspekt av vårdträd, det skyddar gården vid blixtnedslag.
Sök på google.se så hittar du säkert mer info.
Mvh
Fenja
KURT
Om man har tänk att bo där en längre tid så borde man också få ha synpunkter på valet av vårdträd. Jag tycker att det kan vara något mycket personligt.
160kvm stort hus
Tack Fenja och Kurt!

Nu flyttar vi inte dit för att det blev alldeles för dyrt..
Men ett par kollegor till min sambo har precis köpt sommarhus i norrtälje.
Dom ( kollegorna ) är från canada, tänkte att jag skulle överraska med ett vårdträd. biggrin.gif
Och så berätta historian bakom.
Är det helt fel att köpa ett fruktträd?

Vad tycker ni?

Mvh G
Fenja
Vanliga vårdträd är ek, kastanj och lönn. Även björk förekommer, i synnerhet norr om den biologiska norrlandsgränsen som skär genom Svealand. Mera ovanligt är att ett fruktträd utses till vårdträd.

På gårdar "på skogen" där rönn utgör vårdträd har troligtvis skogsfinnar bott. Rönnen var en viktig symbol för de finnar som migrerade till Sverige under 1600-talet, då Sverige och Finland var en gemensam nation.

Mvh
Fenja
KURT
Visst skulle det gå att använda fruktträd som vårdträd, men ofta har man ju lite mera dominerande vårdträd. Så ett större fruktträd skulle kunna passa som vårdträd. T ex ett päronträd.
*16 kvm stor balkong!*
Aha!
Va bra, för det är ett päronträd vi tänkte köpa.. *ler*

Men vi får se om det blir ett eller två träd.

Mvh G
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon