kellysblues
Hej!

Jag satte lavendelfrön för första gången i våras och de har alla kommit upp fint. De såg inte så glada ut inomhus så jag flyttade ut dem (på balkongen) och visst, de fortsätter växa. Men de ser inte direkt ut som lavendel... det är långa rangliga saker som bara vill lägga sig ner. När peppermyntan blir så har jag alltid planterat om dem så att den första biten av stammen kommer under jord och då kommer det en massa nya skott från den också. Kan jag göra så med lavendel? Eller ska jag låta plantorna lägga sig ner i krukan? Ska jag toppa dem? Eller stötta upp dem och ha tålamod?

Tack på förhand!
Fenja
Testa att toppa hälften och stötta upp hälften av plantorna så ser du nog ganska snart vad som ger bäst resultat. Jag gissar att lavendeln tål att toppas ganska hårt i och för sig.
Mvh
Fenja
kellysblues
Jo, det är klart. Det får jag göra! Tack! Tror annars det lutar åt att köpa en planta i år och se om jag lyckas bättre med lavendelfröer nästa år :-)
simsasi
Jag har tagit sticklingar från lavendel i år. Ser bra ut så här långt.
Så köp du en planta men välj noga, så att färg osv blir bra.
Elizabeth
jag har köpt lavendel i 6-pack och tog sticklingar från dem. De har jag haft först inne och nu sedan en vecka tillbaka ute i plastväxthuset och de bara fortsätter att växa. biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
arnek
CITAT (simsasi @ 29-05-2005, 23:21)
Jag har tagit sticklingar från lavendel i år. Ser bra ut så här långt.
Så köp du en planta men välj noga, så att färg osv blir bra.

[QUOTE]

Simsasi - hur tog du sticklingar från lavendel? satte du dem direkt i jord eller i vatten först? var det skotten du tog eller de lite mer vedartade delarna? /A
Elizabeth
Mina sticklingar planterades direkt i jord. Funkar bra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon