Full version: Frösådd gräslök
telli
Jag satte gräslöksfrön (köpefrön) men inte en enda har tittat upp på tre veckor. Krukan står varmt o soligt och jag har delvis haft den "inplastad" för att det skulle bli riktigt gott att gro i.

Har jag behandlat det fel på nåt sätt eller är gräslök svår att få att gro?
mamamaggan
Skrev nyss ett svar men det försvann.

Nåja, här kommer det om igen.

Jag har haft samma problem som dig. Sådde om flera gånger men inget resultat. Nu har jag fått gräslöken att gro/växa och så här gjorde jag.

Täckte inte fröna, varken med jord eller plast.

Flyttade in krukan en bit ifrån det soliga fönstret.

Inte vet jag om det är enligt "reglerna" men det funkade i alla fall för mig.

Lycka till smile.gif .
Åsa, mälardalen zon 2
Gräslöksfrön bör sås på ytan av såjorden. Jag brukar täcka med plast och ställa sådden ljust men ej i gassande sol, ett lite skuggigt norrfönster exempelvis funkar bra. Står sådden i gassande sol kokar fröerna under plasten det klan bli ganska höga temperaturer.

Vanlig gräslök är oftast enklare att köpa stora plantor av och dela ifall man vill ha flera. Vid frösådd så tar det 2-3 år innan plantorna är tillräckligt stora att skörda av. Vill man ha mera udda sorter som ex. sibirisk eller kinesisk gräslök så är det nog bra med sådd för det är inte alltid man hittar de sorterna i handeln.
telli
Det låter som att jag ger upp gräslöks-fröna och köper en tuva istället, vi ska ju bara ha vanlig svensk gräslök till sill o potäter!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon