Full version: H.purpurea fusca
norpydorp
Hej!

Min H. purpurea-fusca vill inte växa!
VAd gör jag för fel??
Köpte den som en stor planta i fjol vår , den har stått i skuggat söderfönster, lagomt med vatten.
Men den skjuter inte den lilla minsta stängel eller nya blad unsure.gif

Mvh Norpydorp
norpydorp
alltså en hoya....... wub.gif
iscah
hej!

jag fick i våras en "växthushylla" alltså en hylla med ett "platst-tält" över. där åkte alla mina tjuriga hoyor som stått still in. och alla har börjat växa.

så hög luftfuktighet och värme verkar dom tycka om.

vad ger du för näring?

mvh Jessica
norpydorp
menar du ett litet växthus i plast som man har ute?
sån har jag, ska nog prova det! Men står dina ute nu??

Näring...jag brukar köra ner provadopinnar med näring i, lite förebyggande...för några kusar vill jag inte ha tongue.gif
Men övrig näring e de lite klent med...vilken sort brukar du använda?

mvh Norpis
Sulawesii
Provadopinnarnas näring räcker inte, du får nog ta och ge den lite vanlig gödsel.
iscah
jag tror vi pratar om samma sorts "växthus". =)
fast jag har haft mitt inne sen i mars. och här i dalarna är det fortfarande alldeles för kallt för att flytta ut det tycker jag. Så då får hoyorna ha det istället för sallad så länge. =)

jag har varit lite dålig med gödning hittills. men när jag göder gör jag det med vanlig blomstra eller orkidé näring. många av mina har också fått provado. har djävulska ull-löss hemma. sad.gif

har man provado i tror jag inte man ska ta full dos gödning eftersom det redan finns i pinnarna. och jag tror man heldre ska göda för lite än för mycket med hoyor!

lycka till med surkarten!
maimiti
Det är inte helt ovanligt att hoyor kan stå still länge. Den tar kanske en vilopaus? Jag har en som jag köpte för två år sedan, som hyfsat stor planta, och först nu har den börjat växa och skjutit ut två nya stänglar men fortfarande inga blad. Det kommer så småningom.
norpydorp
ja, jag blir ju tokig när den inte växer tongue.gif
Ska nog prova med lite gödning då, men ska man ha det varje gång jag vattnar?
Har hört om nåt gödsel av vindruvskärnor som ska vara så bra...nån som provat det? Ska tydligen gå till alla växter, träd o orkideer mm.

ull-löss, blä! Hoppas du får bukt med dom!!
Innan jag flyttade till hus och innan jag började med porslinsblommor hade jag jämt trips på mina växter och dom gör en ju helt galen mad.gif
Men nu har jag inte sett till några sånna...ännu rolleyes.gif
O jag hoppas att jag slipper!!

ja jag får väl vänta då, den kanske har vilopaus då.

tackar för tipsen!

Norpis
Sulawesii
När jag köpte min H. purpurea-fusca som stickling slutade den inte ens att växa när den satte rötter. Den växte på så ett bra tag, tills den helt plötsligt slutade växa. Nu har den nyligen satt igång igen, efter kanske ett år stillastående.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon