Full version: H.purpurea fusca
norpydorp
Hej!

Min H. purpurea-fusca vill inte vxa!
VAd gr jag fr fel??
Kpte den som en stor planta i fjol vr , den har sttt i skuggat sderfnster, lagomt med vatten.
Men den skjuter inte den lilla minsta stngel eller nya blad unsure.gif

Mvh Norpydorp
norpydorp
allts en hoya....... wub.gif
iscah
hej!

jag fick i vras en "vxthushylla" allts en hylla med ett "platst-tlt" ver. dr kte alla mina tjuriga hoyor som sttt still in. och alla har brjat vxa.

s hg luftfuktighet och vrme verkar dom tycka om.

vad ger du fr nring?

mvh Jessica
norpydorp
menar du ett litet vxthus i plast som man har ute?
sn har jag, ska nog prova det! Men str dina ute nu??

Nring...jag brukar kra ner provadopinnar med nring i, lite frebyggande...fr ngra kusar vill jag inte ha tongue.gif
Men vrig nring e de lite klent med...vilken sort brukar du anvnda?

mvh Norpis
Sulawesii
Provadopinnarnas nring rcker inte, du fr nog ta och ge den lite vanlig gdsel.
iscah
jag tror vi pratar om samma sorts "vxthus". =)
fast jag har haft mitt inne sen i mars. och hr i dalarna r det fortfarande alldeles fr kallt fr att flytta ut det tycker jag. S d fr hoyorna ha det istllet fr sallad s lnge. =)

jag har varit lite dlig med gdning hittills. men nr jag gder gr jag det med vanlig blomstra eller orkid nring. mnga av mina har ocks ftt provado. har djvulska ull-lss hemma. sad.gif

har man provado i tror jag inte man ska ta full dos gdning eftersom det redan finns i pinnarna. och jag tror man heldre ska gda fr lite n fr mycket med hoyor!

lycka till med surkarten!
maimiti
Det r inte helt ovanligt att hoyor kan st still lnge. Den tar kanske en vilopaus? Jag har en som jag kpte fr tv r sedan, som hyfsat stor planta, och frst nu har den brjat vxa och skjutit ut tv nya stnglar men fortfarande inga blad. Det kommer s smningom.
norpydorp
ja, jag blir ju tokig nr den inte vxer tongue.gif
Ska nog prova med lite gdning d, men ska man ha det varje gng jag vattnar?
Har hrt om nt gdsel av vindruvskrnor som ska vara s bra...nn som provat det? Ska tydligen g till alla vxter, trd o orkideer mm.

ull-lss, bl! Hoppas du fr bukt med dom!!
Innan jag flyttade till hus och innan jag brjade med porslinsblommor hade jag jmt trips p mina vxter och dom gr en ju helt galen mad.gif
Men nu har jag inte sett till ngra snna...nnu rolleyes.gif
O jag hoppas att jag slipper!!

ja jag fr vl vnta d, den kanske har vilopaus d.

tackar fr tipsen!

Norpis
Sulawesii
Nr jag kpte min H. purpurea-fusca som stickling slutade den inte ens att vxa nr den satte rtter. Den vxte p s ett bra tag, tills den helt pltsligt slutade vxa. Nu har den nyligen satt igng igen, efter kanske ett r stillastende.
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon