Full version: Beskära hägg
mamamaggan
Läste inlägget om hassel och då kom jag på att jag vill ju beskära vår hägghäck så att den ser buskig och fin ut.

Hur gör jag? Jag vill alltså hålla nere häggen så att den buskar sig och helst inte blir mer än 2 - 3 meter hög.

Just nu är den inte mer än c:a 60 -70 cm hög. När ska jag beskära? Menar då både årstid och i vilket stadie( höjd) jag ska börja. Hur långt ner ska jag beskära ?
Anders zon 1
Jag tycker inte det verkar funka speciellt bra att beskära hägg. Min erfarenhet är att den sällan blir speciellt vacker (blir ofta pinnig och spretig). Dessutom blommar den dåligt eller inte alls om den beskärs. Men gör man det på rätt sätt kanske det går att få den hyfsat fin i alla fall?! Kan dock inte ge några handfasta tips på hur man i så fall bör gå tillväga.
Cilla
Jag har inte sett lyckade exempel på formbeskärning av hägg, men det betyder inte att det inte finns. I parken mot japanska trädgården på Bergianska i Stockholm finns en stackars häck som de försöker formbeskära. Det blir mest oformligt spret. Jag har inte kollat den i år men man får nog räkna med en hel del kala hål och döda grenar om man försöker.

Vårvintern är då man beskär hägg, och säkert bäst tiden för att försöka formbeskära också.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon