GoSatta
25-05-2005, 14:36
Så va årets frösådd klar! hoppas det går bättre än förra året då jag bara fick upp 4 sorters kaktusar, 2 sorter Euphorbior och en physalis.
årets sådd blev:
3629 discocactus ackermannii
3456 discocactus biformis
3699 discocactus aurantiacus hybr.
2617 rhipsalis micrantha neuendorf 129
2613 rhipsalis baccifera neuendorf 285
3250 euphorbia polygona
3253 euphorbia stenoclada
3248 euphorbia officiarum
3241 euphorbia freox
3238 euphorbia confinalis
4507 celastrus orbiculatus (japansk träddödare)
0000 amaranthus hypochondracus ettårig
555 australienska ovanliga växter
170 gossypium herbaceum bomullsträd
100 coffea arabica kaffeträd
så då börjar den långa väntan igen.
Du, det var många sorter! Hur ser euphorbia fröerna ut, och hur sår Du dom?
Dom euphorbiorna Du sådde förra året, hur stora är dom nu?
Magnus
GoSatta
25-05-2005, 21:59
euphorbia fröerna ser ut som väldigt stora kaktusfrön och så vitt jag vet ska dom sås som kaktusar fast dom ska ner så pass mycket djupare i jorden som dom är större än kaktus fröerna.
Dom två jag sådde förra året (eller fick upp sådde fler) har gått rätt olika. på den ena sorten är dom nu 2 3 cm långa med kanske 8 - 10 "våningar" med taggar, den andra håller precis på att få sin andra "våning" men den är otroligt mycket grövre. Dom två jag sådde förra året är väldigt lika kaktusar i växtsättet och har uppfört sig ungefär som opuntior.
dock har dom växt mer långsamt än jag trodde, opuntior jag sådde samtidigt är nu långt över 10cm.
iår är det lite mer blandat så ska bli kul å se vad som kommer upp.
Jag har alldrig sått kaktus eller suckelenter tidigare, så jag vet inte hur stort ett kaktusfrö är

. Jag har däremot en E. polygona jag köpte i Sydafrika, tillsammans med diverse lökar som Ammocharis och Boophane. Även stam- succelenter som Adenia, Adeniun, Cephalophentes och Pentagonanthus. Nu är jag grymt sugen på att beställa frön och SÅ liknande sorter.
Magnus
wolkenkrabber
26-05-2005, 02:26
C. arabica vet jag itne hur det kommer gå med, men jag har för mig att kaffebönor måste vara ytterst färska för att gro, det är lättare att köpa en liten planta hos trädgårdshandlaren,
Sulawesii
26-05-2005, 10:11
Japansk träddödare lät kul!
GoSatta
26-05-2005, 12:14
Jo den ser jag också ifram emot. Ska tydligen vara någon klängerväxt som växer över andra träd, den ska dock inte döda dom som namnet antyder om

Ska även klara av zon 2
grodchen
27-05-2005, 10:10
Japansk träddödare ska såvitt jag vet finnas i Botaniska Trädgården, GBG.
GoSatta
01-06-2005, 13:33
3248 euphorbia officiarum
3241 euphorbia freox
0000 amaranthus hypochondracus ettårig
555 australienska ovanliga växter
170 gossypium herbaceum bomullsträd
dessa ploppade upp för två dagar sedan. upp med nån euphorbia till, japanska träddödaren och några kaktusar då blir jag nöjd! inte illa med tanke på att fröna är runt ett år gamla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.