Vi har haft en så trevlig hare i närheten av oss. Den har varit lite småknäpp, och ganska orädd. I dag hittade vi den (eller någon annan) på våran gård. Den var uppäten liksom bakifrån och maginnehållet borta(uppätet). Vilket djur kan ha tagit den? Gör alla rovdjur så? Jag har sett havsörn och räv här. Det lär inte finnas lodjur, men jag är inte lika säker....
Ni verkar ha kunskap här, är det någon som har teorier???
Fialotta
25-05-2005, 18:58
Beror ju på var du bor nånstans...men räv kan det vara eller har du varg där nånstans
Jag bor på Åland och varg har vi nog inte. Lodjur har det ryktats om en längre tid, men det djur som tagit haren har alltså släpat den in på våran gård. Vi bor i och för sig långt ut på landet men vi har hund, så ett alltför skyggt djur kan det ju inte vara. Bör jag vara rädd om mina katter??
Anki på Öland
25-05-2005, 20:41
Det kanske är hunden.
Anki
Fialotta
25-05-2005, 20:49
CITAT (Lynn @ 25-05-2005, 21:05)
Jag bor på Åland och varg har vi nog inte. Lodjur har det ryktats om en längre tid, men det djur som tagit haren har alltså släpat den in på våran gård. Vi bor i och för sig långt ut på landet men vi har hund, så ett alltför skyggt djur kan det ju inte vara. Bör jag vara rädd om mina katter??

Jaha...där har ni nog ingen varg....mysko...men håll uppsikt på katterna skulle nog jag göra
Gossen Ruda
25-05-2005, 20:52
Ett rovdjur hade förmodligen inte lämnat någonting kvar. Även om det hade blivit skrämt så hade det kunnat bära med sig resterna. Jag funderar på om haren självdött och sen kråkor och andra fåglar ätit på den. Tror att dom i så fall börjar bakifrån men dom brukar hacka ut ögonen först. En örn hade nog inte heller lämnat haren på en gård. Den kan ju ha tappat den från luften.
CITAT (Gossen Ruda @ 25-05-2005, 21:52)
Ett rovdjur hade förmodligen inte lämnat någonting kvar. Även om det hade blivit skrämt så hade det kunnat bära med sig resterna. Jag funderar på om haren självdött och sen kråkor och andra fåglar ätit på den.
Precis min tanke.
Lars-Olof Arvids
26-05-2005, 07:57
Jag tror att de två senaste kan ha rätt. Var haren så orädd kan den ha haft någon sjukdom som har förändrat dess beteende - tråkigt nog, för jag förstår att det är trevligt med orädda djur.
Olle
Gossen Ruda
26-05-2005, 09:22
Kommer att tänka på en vinter när jag hittade en död kanin på min gräsmatta. Av spåren i snön såg det ut som den hade dött på stället. Enda synliga skador var lite blod vid analöppningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.