Frösådd svartöga som växt och frodats bra inomhus under en längre tid vissnade helt plötsligt. Plantorna stod fortfarande inomhus och hade precis börjat att blomma när de började se hängiga ut och sedan vissnade mycket snabbt. Har nu fler planter kvar inomhus som jag gärna vill skall leva vidare. Vad kan ha varit orsaken ? För mycket sol/värme? Drag? Övervattning???
Linda zVI
25-05-2005, 18:11
Vet inte om det kan vara samma, men jag sådde månvinda som också såg ut att må toppen. Men plötsligt blev den hängig, slutade växa och såg allmänt risig ut. Tog en närmare koll och upptäckte lus. Tyvärr har den inte hämtat sig ännu, men skam den som ger sig
Exakt samma sak hände en av mina svartöga. En dag var bladen helt hängiga. Kerstin sa det var vattenbrist eller överflöd. Svårt att säga vilket, men tror inte det var överflöd åtminstone. Hade stått i starkt solsken den dagen, 1. maj, så det kan säkert ha spelat roll (blir ju över 30 grader då de står i solen inomhus).
Två andra fick hängiga blad under en resa för några veckor sen. Hade dem att stå i ett relativt mörkt rum i 16 grader eller så och en av dem som jag lämnade där fick faktiskt liv igen för några dagar sen! Stor förvåning. Trodde nog de var döda.
Så kasta inte bort ännu!
Jag har inte slängt dem, däremot har jag klippt ner dem ganska krafigt i hop om att de fortfarande lever och skall komma igen. De andra plantorna, som sattes lite senare, står inte så soligt/varmt och ser än så länge ut att må bra. Kanske var det ohyra på de första men jag såg inget misstänkt. Just nu tror jag mest på övervattning. Tack för era synpunkter och råd.
Linda zVI
27-05-2005, 15:50
Suck, jag ger upp!!! Tror ni inte att jag upptäckte lus på nytt i min månvinda

Vad göra? Jag tror att jag slänger hela sk-ten. Det verkar inte finnas nåt hopp, det ser väldigt risigt ut i krukan. Tänkte sätta nya istället, men tyvärr hade de tagit slut på Växtriket, så då lägger jag nog ner klättrandet för i sommar
little.lunatic
05-06-2005, 14:00
Har du kollat så du inte har ettårig svartöga? De borde säcka ihop då efter ett tag och eftersom du sa att du haft dem länge så var det kanske bara dags helt enkelt.
Någon som vet om man kan få ettåriga växter att fortsätta växa, på något bra sätt?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.