Full version: Äppelhäck
MB1965
Hej

Någon som har erfarenhet av appelhäckar ( som den på gröna rum ikväll) ?

Verkar som en rolig idé-jag fick vill ha känsla:=)
Susanna
Ingen erfarenhet, men en jätteläcker idé. Jag vill också ha!
MB1965
jag kollade gräna rums sajt nyss men det fanns ingen info ännu
Cilla
Jag har en del erfarenhet. Vad vill du veta mer om?
Såg inte avsnittet i Gröna rum.
MB1965
Cilla:

Kl 02:50 ? Är du nattuggla ?

Lite mer om skötsel, täthet, höjd, växtakt-om man skall köpa "lådor" med en meter häck åt gången eller lösa äppelträd.

I gröna rum pratade de om en låda med två stammar med 4 sorter äpple för drygt 700kr, men jag har inte sett någon som säljer dessa.
Big Gardener
Det beror på att den inte finns hos så många plantskolor än. Företaget där som driver upp häckarna säljer inte direkt till privatpersoner. Men om ni beställer hos er lokala plantskola eller gardencenter kan dessa plocka in från det aktuella företaget.

Beställ nu för att vara säkra på att få nästa säsong!

Just denna äppelhäck som visades i gröna rum står på MM111 som är något kraftigare än MM106 men ganska likvärdig i härdighet. Den växer relativt snabbt, klipps som en vanlig häck eller beskärs mer noggrant för att få mer frukt. Jag skulle nog efterfråga äppelhäck på svagare grundstam om jag bodde i zon 1-2, M26, M9 eller Bemali. Risken finns att den växer för mycket annars.

Den går inte att låta vara eftersom den annars övergår i trädform. Plantering sker lämpligast tidigt på våren. Gunnel planterade sin väldigt sent så hon lär behöva vattna ordentligt denna säsong.
Susanna
Hej Birger!

Tack för ett uttömmande svar! Bra tips om grundstammarna. Vad kan man säga om priset? Är cirka 700 kronor ett rimligt pris för två träd i denna storlek?
Big Gardener
700 kronor är nog det lägsta priset du kan räkna med att få för sådan kvalitet. Så ja, det är bra pris.
Cilla
Jag har inte sett inslaget i Gröna Rum och - fniss - har någon börjat sälja lådor med äppelhäck? Kanske en smart affärsidé.

Annars är det mycket lätt att sätta häck utan låda.

Jag har använt B-grundstammarna B491 och B396 för zon 3 och 4 för att jag tror de är härdigast. Ympat på de sorter jag vill ha, eller beställt ympade av Julitta.

Hur tätt man sedan sätter dem beror på vilken form man vill göra på häcken. En meter emellan om det är lepagehäck (som jag tycker är vackrast, mjuka bågar) elelr kordong, tre meter om det är rak spaljéformshäck.

Grundstammar kan man köpa från 25-50 kronor. Ympar kan man köpa för 10 kronor. Färdigympade träd kan man köpa för ca 200 kr, men då är de inte E-märkta. I handeln kan man köpa spaljéformade äppelträd och sätta som häck, de E-märkta kostar ca 300 kr st.
MB1965
Birger- det var ett bra svar, tack!! Nu sa programledaren att det var en långsamväxande stam, ej snabb unsure.gif

Cilla. Visst är det en bra idé- skall du börja slja så säg till- vid rätt pris kan jag vara referenskund för några meter biggrin.gif Det var f.ö. ganska kraftiga stammar, påminner om de på familjeträd för 450kr eller så.
Big Gardener
Nja, jag vet inte om jag håller med om det. Stammen är MM111 som är något starkare än MM106. Jag anser både MM106 och MM111 vara relativt starkväxande stammar om man jämför med vilka alternativ som finns.

Anledningen till att man väljer MM111 och MM106 är att det finns bra förökningsmaterial till denna samt att det går relativt snabbt att få upp en färdig planta.

När det gäller priset bör man inte vara rädd för att lägga pengar på det. 700 kronor per meter tycker jag är ett mycket rimligt pris om man betänker att plantorna är skolade under tre år samt att sorterna är E-märkta.
Maria R
Hej på er!
Jag tänkte plantera en äppelhäck och när jag tittade i zetas katalog har de spaljéäpplen men de är ympade på A2 och B9. Jag undrar över om A2 verkligen är så bra att använda till spaljé med tanke på att A2 är starkväxande? och sedan undrar jag också över livslängden; om jag planterar en häck nu vill jag ju den ska leva länge, länge!

Vet ni var får man bäst tag på färdigympade plantor?

Hälsningar Maria R
Cilla
Jag har kollat upp "äpplehäckrna" som säljs som "färdiga". Satt på A2 och var lattjo beskurna, inte som vanlig spaljéform men säkert bra om man vill ha lite buskig häck.

I zon 3 skulle jag t o m kunna välja fröstam som grundstam för häck, iallafall om jag ville att den skulle leva länge. Svagväxande grundstammar lever betydligt kortare (odlarna har dem i 15 år men vi som inte kräver maximal produktion kan säkert njuta av dem i 30) och A2 är nästan lika stor som fröstam men har betydligt kortare livslängd.

Skillnaden på svagväxande grundstam och fröstam är att de första bär frukt tidigare, men skillnaden om man sporrbeskär blir inte så stor. en annan skillnad är att fröstammarna ger betydligt högre härdighet och tålighet för torka mm. Dessutom växer de snabbare, vilket i och för sig kan upplevas som en nackdel. Man måste beskära mer. Oavsett vilken grundstam man väljer för häcl måste man veta lite om trädens fruktsättning om man vill att de ska ge något annat än endast gren och blad. Men det är inte svårare än att alla kan lära sig.

Satsa på frukthäckar - äpple, päron, körsbär! Det är härligt att få mängder av frukt på den nivån och som häck blir det ljuvligt blommigt och fruktigt. Vill man ha något som är vackrare än den finast flätade pilhäck satsar man på lepagehäck eller vanlig rak spaljé, vill man ha något ovanligt och ha häcken lite genonsitlig kordonhäck, och det finns säkert många nya varianter vi kan hitta på (de gamla formerna utvecklades för länge sedan).

Håkan Svensson på Julitta säljer äpple på fröstam, liksom Erik Håkansson från Urshult och Erlandsson från Hallstahammar (Ekofrukt som hans son numera driver).
Maria R
Tack tack för svaret!
När du skriver frukthäckar Cilla undrar jag om du menar att man blandar äpple, päron och körsbär i samma häck, eller har olika häckar?!
Hälsningar Maria R
Cilla
Jag skulle nog välja olika sorter av äpple i en häck, päron i en annan och olika körsbär i en tredje. Detta av skötselskl, det blir lättare att klippa. De flesta tycker säkert också att lite enhetlighet är vackrare.

Å andra sidan är det säkert biologiskt bättre att blanda. Blir svårare för angripare att sprida sig lätt, som t ex körsbärsbladlusen och annat som går på äpple, liksom olika svampar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon