Jag har ett plommonträd som jag planterade i mitten av mars.
Jag har ännu inte fått några blad på den.
Förra veckan såg knopparna gröna och fina ut och efter att ha varit borta ett par dagar var jag säker på att den skulle ha spruckit upp ett par blad nu.
När jag kom hem såg jag de vanliga pinnarna utan blad. Jag kollade och såg att skotten var bruna längst ut och gröna längre in.
Är det för att den har fått för lite vatten?
Är det för sent att vattna och få den att ta sig igen?
Eller har vi haft frost (zon 1) som jag har helt missat?
Skrapa upp små ställen på några grenars bark. Är det grönt lever grenen, är det brunt lever den inte. Börja ytterst på grenarna, kolla sist stammen på något ställe ganska högt upp.
Både vit tork- och frostskador brukar trädets yttersta grendelar dö först. Hr trädet grönt under barken är det värt att vattna det.
Det är grönt under barken på ett par av grenarna och brunt under andra.
Under de som är bruna är de bruna upptill men längre ner mot stammen är det fortfarande grönt.
Ska man klippa av det bruna eller blöder trädet för mycket då?
Då finns det ännu hopp! Trädet kommer att använda sina reservkrafter för att klara att skjuta grenar med nya blad, eller blad på de grenar som lever.
Vänta med beskärning till dess du vattnat ordentligt och låtit trädet gjort ett försök till bladutsprickning. I juli-augusti kan du se vad som är stendött och levande i trädet.
Men som sagt - om trädet överlever har det använt sina reservkrafter och klarar inte uttorkning särskilt bra alls.
Tack

Då fortsätter jag vattningen i högsta grad.
Om det är i snitt ca 15-20 grader varmt och sol ska man vattna varje kväll eller varannan (eller oftare eller mer sällan)
Stoppa pekfingret i jorden. Vid pekfingerspetsen och en liten bit ned ska det vara fuktigt, annars är det för torrt...
Kan du inte stoppa fingret i jorden för att jorden är för hård? Då är det dags att luckra lite ytligt... och sedan stoppa ned fingret.
Jag brukar sätta ringblomma under träd som jag vet måste vattnas. Ringblomman slokar strax innan träden börjar tycka det är för torrt. Dags att sätta på vattenstrilen!
Generellt tycker jag att vind och torr luft har större betydelse för hur snabbt jorden torkar ut, än vad en het sommardag har. Kall luft innehåller mindre vatten än varm luft, och är torrare. Hos mig har det varit relativt kallt och blåsigt i nästan en månad nu. Regnen förslår inte ens att vattna krassen!
Smart med ringblomman.
Då ser man signalerna mycket snabbare.
Det är i stort sätt så jag vattnar inomhus, slokar växten får det sig en omgång.
Jag fyllde hålet med ny jord men la den gamla lerjorden ovanpå när jag planterae trädet. Så det kan bli relativt hårt att köra ner fingret.
Finns det risk för övervattning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.