Pastillen
Jag har hört att kirskål inte tål upprepad klippning och det är anledningen att den inte trivs i gräsmatta.
Hur är det med konkurrens av andra växter?
Jag har en rabatt (2m X 4m) med diverse växter. De flesta blommar innan kirskålen kommit igång med nu har min vallmo och pion börjat sprida sig.
Problemet är att där inga andra växter finns myllrar det med kirskål.
Kommer vallmon konkurrera ut kirskålen allteftersom den sprids eller är mitt enda hopp att flytta alla "fina" växter och gräva bort jorden?
(Lång utläggning men hopp om svar andå...)
violina
Kirskålen kommer säkert att väva sig in bland de andra växterna. Jag försökte att passa och ta bort allt grönt efterhand men hade ingen chans mot Kirskålen. Har man en liten trädgård och kollar varje dag kanske det går. sad.gif
Ophelia
Har en kompis vars trädgård innehåller kirskål. Den tycks inte alls trivas med att få samma regelbundna klippning som gräsmattorna ska ha. De tycks faktiskt mer och mer försvinna. Sedan tror jag absolut på att dra bort allt grönt som pluppar fram där man inte kan klippa.

Har man något ställe där det inte "är så noga" kan du ju testa med högre växter. Höstanemon är ju ganska villiga att sprida sig och blir höga (såg på TV att en dam från Danmark hade satt höstanemoner), Gröna Rum visade för lite sedan ett program där man använde skugggröna.

En grön växt överlever ju knappast om deras växtbetingelser "saboteras". Du får nog kombinera alla sätt så kanske du kan få den att försvinna efter ett tag. Var ihärdig!! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon